نکته

ارتباط شگفت انگیز بین نشستن درست و بینایی

میان سلامتی و نشستن درست (پوسچر مناسب) ارتباط شگفت انگیزی وجود دارد که دانشمندان یک به یک در صدد اثبات آنها هستند. درست نشستن به افزایش سیستم ایمنی بدن، تمرکز فکری، افزایش عملکرد سیستم تنفسی، اکسیژن رسانی به مغز، کاهش استرس و تغییر خلق و خو مرتبط است. در ادامه‌ی مقاله می‌توانید اثر نشستن‌های درست را روی بینایی مطالعه کنید.

برای تشخیص چگونگی ارتباط بین طرز قرارگیری بدن و میزان بینایی باید ارتباطات زیر را بدانیم:

چشم به مغز

چشم یک بخش پیچیده از سیستم عصبی مرکزی است که مستقیما به مغز مرتبط می‌باشد. چشم پرتوهای نور را دریافت می‌کند. این پرتوها به گیرنده‌های نور به نام سلول‌های مخروطی و استوانه‌ای در شبکه چشم برخورد می‌کنند. سیگنال‌هایی که شبکه چشم دریافت می‌کند به پالس‌های الکتریکی تبدیل شده و توسط عصب بینایی به قشر بینایی مغز منتقل می‌شود.

مغز به ستون فقرات

وقتی پالس‌ها به قشر بینایی مغز می‌رسند، مغز آنها را تفسیر کرده و از این پالس‌ها برای تعیین اینکه چطور باید به بدن پاسخ بدهد استفاده می‌کند. مغز برای تعیین عکس العمل بدن در برابر آنچه چشم‌ها می‌بینند، سیگنال‌هایی به نخاع ارسال می‌کند.

وقتی در وضعیت درست می‌نشینید یا می‌ایستید، سیگنال‌هایی که مغز از میان ستون فقرات می‌فرستد، سریع و بدون توقف ارسال می‌شود. به طوری‌که مغز همیشه برای ارسال فرامین بدن و جمع آوری اطلاعات هر پنج حس از جمله بینایی آماده است.

در طول زمان، خم کردن سر به جلو و پوسچر نامناسب روی کیفیت ارتباط بین نخاع و مغز تاثیر می گذارد. این کاهش ارتباط یک تاخیر بین دیدن یک جسم و تفسیر مغز از آن و پاسخ بدن نسبت به آن جسم ایجاد می‌کند. در حقیقت پوسچر نادرست (نشستن و ایستادن در وضعیت غلط) می تواند اثرات زیانباری روی سلامت بدن بگذارد. گردش خون ضعیف، تنفس کوتاه و تاری دید از آن جمله است.

اما در نظر داشته باشید رابطه بین بینایی و ستون فقرات دوطرفه است. اگر دید ضعیفی داشته باشید، برای داشتن دید بهتر، گردن را به جلو خم می‌کنید. قرارگیری در این وضعیت خود باعث سفتی و اسپاسم عضلات شانه، گردن و سر می‌شود.

نتیجه ارتباط ضعیف بین مغز و چشم در اثر نشستن نادرست:

مطالعات نشان می‌دهد فردی که پوسچر مناسبی دارد، بینایی‌اش در وضعیت مطلوبی است؛ بنابراین ارتباط ستون فقرات و مغز قوی باقی می‌ماند. اما اگر فرد پوسچر نادرستی داشته باشد مثلا به جلو خم شود، مشکلات زیر را به همراه خواهد داشت:

  • تاری دید یا اختلال در تمرکز چشم‌ها
  • کاهش گردش خون که سبب بی حسی و کاهش قدرت عضلات می‌شود
  • خستگی چشم
  • سردرد یا سنگینی سر
  • گردن درد، شانه درد، کمر درد
  • تغییر انحنای طبیعی ستون فقرات
  • دردهای عصبی از جمله در دست و پاها
  • بدتر شدن وضعیت بینایی

از آنجایی که امروزه بیشتر کارها با کامپیوتر و در حالت نشسته انجام می‌گیرد، حفظ پوسچر صحیح بدن در هنگام نشستن بسیار مورد تاکید قرار می‌گیرد. نشستن نادرست علاوه بر ابتلا به کمردرد و بیماری‌های ستون فقرات، می‌تواند روی بینایی تاثیر بگذارد. برای اینکه مجبور نباشید ساعات طولانی کار را با گردن خم سپری کنید، بهتر است از نگهدارنده ارگونومیک مانیتور (مانیتور استند، زیر مانیتوری) استفاده کنید.

 

منبع: وبسایت باراد

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا