ارگونومی شناختی

استرس در محیط کار

در سال ۲۰۱۶ طی بررسی های انجام شده که توسط سازمان بهداشت و ایمنی انگلستان گزارش شد بیش از ۴۸۰،۰۰۰ نفر در انگلستان گزارش دادند که استرس ناشی از کار باعث بیماری آنها می شود.

بسیاری از افراد می گویند از مقداری فشار یا سخت گیری معین در محیط کار سود می برند، این امر آنها را با انگیزه و کارآمد نگه می دارد. با این حال، وقتی فشار زیادی به آنها وارد شود، کارگران احساس گیجی و استرس بیشتری می کنند! میزان فشاری که فرد می تواند تحمل کند بستگی به خود فرد دارد.


شایع ترین دلایل استرس ناشی از کار عبارتند از:

  • ناراحتی در میزان کار یا نوع کار
  • عدم کنترل در چگونگی انجام کار یا زمان انجام کار
  • عدم حمایت مدیران و همکاران
  • عدم برقراری روابط مبتنی بر رفتار خوب و قابل اعتماد
  • عدم درک نقش و چایگاه فرد در سازمان
  • تغییرات سازمانی به ویژه هنگامی که به درستی با آن تغییر ارتباط برقرار نشود


تأثیر استرس مزمن

سیستم های عصبی ما در بیان تفاوت بین تهدیدات عاطفی و جسمی خوب نیستند. اگر بیش از حد در مورد برنامه کاری خسته کننده احساس فشار کرده باشید، بدن شما می تواند به همان اندازه قوی واکنش نشان دهد که گویی با یک وضعیت واقعی زندگی یا مرگ مواجه هستید. هرچه سیستم استرس اضطراری شما بیشتر فعال شود، تحریک آسان تر می شود و خاموش شدن آن را سخت می کند.

اگر به طور مکرر احساس استرس می کنید، ممکن است بدن شما در بیشتر اوقات در حالت استرس شدید وجود داشته باشد و این ممکن است منجر به مشکلات جدی سلامتی شود. استرس مزمن تقریباً هر سیستم بدن را مختل می کند.


مشکلات بهداشتی ناشی از استرس عبارتند از:

  • افسردگی و اضطراب
  • سردرد
  • مشکلات خواب
  • بیماری های خود ایمنی
  • مشکلات گوارشی
  • شرایط پوستی مانند اگزما
  • بیماری قلبی
  • مشکلات وزن
  • مسائل تولید مثل
  • مشکلات تفکر و حافظه


نکاتی برای کاهش یا جلوگیری از استرس

اگر در کار استرس دارید، اولین قدم برای بهتر شدن احساس شما شناسایی علت آن است. همیشه یک راه حل برای این مشکل وجود دارد، اما عدم کنترل یک وضعیت و انجام هیچ کاری، فقط وضعیت استرس زا را بدتر می کند.

  • فعال باش. ورزش بخشی از شدت عاطفی که احساس می کنید را کاهش می دهد.
  • یک لیست از کار هایی که باید انجام دهید و مدیریت زمان واقع بینانه را تهیه و برنامه ریزی کنید
  • باهوش تر کار کنید، نه سخت تر
  • در طول روز کاری استراحت کنید
  • با افرادی ارتباط برقرار کنید که باعث می شوند احساس خوب و شادی داشته باشید
  • مقداری “وقت برای خودتان ” داشته باشید
  • یک رژیم غذایی سالم را برای خود در نظر بگیرید
  • چیزهایی را که نمی توانید تغییر دهید بپذیرید
  • با مدیرخود یا منابع انسانی صحبت کنید تا برنامه ای را که نیاز دارید طرح ریزی کنید

اگر تکنیک های خودمراقبتی را امتحان کرده اید و مشاهده کردید که آنها جواب نمی دهند، باید به پزشک معالج خود مراجعه کرده و در مورد احساس خود با آنها صحبت کنید.

 

منبع:

Tackling The Effects Of Stress In The Workplace

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا