طراحی و تجهیزات ارگونومیک

تشک ضد خستگی

Anti-fatigue Mats

تشک ضد خستگی چیست؟

تشک های ضد خستگی، تشک هایی هستند که برای کاهش خستگی ناشی از ایستادن طولانی مدت بر روی سطح سخت (مانند کف سیمانی) طراحی شده اند. تشک های کاهنده خستگی را می توان از مواد مختلفی از جمله لاستیک، مواد فرش، وینیل و چوب ساخت.

چرا از تشک های ضد خستگی استفاده کنیم؟

تشک های ضد خستگی اغلب برای کاهش اختلالات پا و اندام تحتانی برای کارگرانی که برای مدت طولانی در یک وضعیت می ایستند استفاده می شود. با این حال، ارائه یک تشک ممکن است کل مشکل را حل نکند. ناراحتی، خستگی و درد پا، ساق پا، زانو یا باسن پس از ساعت‌های طولانی ایستادن، اثر ترکیبی عوامل متعددی از جمله طراحی کار، کفش‌های کارگران و مواد کف‌پوش است. طبق داده های علمی، ایستادن طولانی مدت استرس زا و خسته کننده است. صرف نظر از کیفیت کفش و کیفیت پوشش کف، ایستادن خود می تواند بعد از یک روز کاری کامل باعث خستگی شود.

وقتی یک فرد تمام روز سر کار می ایستد ابتدا باید به چه نکاتی توجه کرد؟

هنگام در نظر گرفتن استفاده از تشک های ضد خستگی، عوامل دیگری نیز وجود دارد که باید همزمان در نظر گرفته شوند، مانند اجازه دادن به تغییر در وضعیت کار/ایستادن، کفش و کفپوش.

تغییرات در وضعیت کار/ایستاده: کار باید به گونه ای سازماندهی شود که کارگر در مورد موقعیت کاری خود حق انتخاب داشته باشد و فرصتی برای تغییر مکرر موقعیت داشته باشد. یک محل کار که شامل یک صندلی قابل تنظیم(صندلی نشسته، صندلی نشسته/ایستاده) و نوعی زیرپایی است، تنوع موقعیت های بدن را افزایش می دهد و تغییرات مکرر بین آنها را تشویق می کند.

کفش: کفش عاملی است که اگر به درستی انتخاب شود، ممکن است اثرات مضر ایستادن طولانی مدت را کاهش دهد. شکی نیست که انتخاب کفش برای افرادی که روی پا کار می کنند یک نکته مهم است. کفش‌ها باید از حمایت قوس و پاشنه و کف مناسب اطمینان حاصل کنند و در عین حال راحتی را برای پوشنده فراهم کنند.

کفپوش: نوع کفپوش مورد استفاده در محل کار تأثیر مهمی به ویژه روی پاهای حساس دارد. کف های سخت، مانند بتن، کمترین سطح راحتی برای کار هستند. راه رفتن روی یک زمین سخت شبیه ضربه چکشی است که در هر مرحله به پاشنه پا می کوبد. چوب، چوب پنبه، فرش یا لاستیک – هر چیزی که خاصیت ارتجاعی ایجاد می کند – معمولاً روی پای کارگران ملایم تر است. علاوه بر این، پوشش‌های نرم‌تر کف، خستگی را کاهش می‌دهند و ایمنی را با کاهش لغزش و افتادن روی کف‌های لغزنده بهبود می‌بخشند.

چه زمانی باید از تشک های ضد خستگی استفاده کرد؟

در جاهایی که کف زمین سفت است، دو گزینه برای کاهش ناراحتی پا وجود دارد. یکی کفش هایی با کفی عایق ضخیم و دیگری کفی ضربه گیر است.

تشک ضد خستگی گزینه دیگر است. تشک های ضد خستگی ضربه های ناشی از راه رفتن را جذب می کنند و این اثر بالشتکی باعث کاهش خستگی پا می شود. با این حال، استفاده از تشک مستلزم احتیاط است زیرا تشک ها در صورت نصب نادرست می توانند منجر به زمین خوردن و سقوط شوند.

نوع دیگری از پوشش کف، یعنی کفپوش ضد لغزش، در افزایش راحتی و ایمنی پا مفید است.

به طور خلاصه، استفاده از تشک های ضد خستگی یا قرار دادن موکت روی زمین، به خودی خود درد پا را از بین نمی برد، اما در صورت ترکیب با طراحی مناسب کار و کفش با کیفیت، باید شرایط کار را بهبود بخشد.

چگونه یک تشک ضد خستگی انتخاب کنم؟

انواع مختلفی از تشک وجود دارد که به عنوان تشک «ضد خستگی» به فروش می رسد. هنگام انتخاب تشک به نکات زیر توجه کنید:

– هدف تشک را بدانید. تشک های ضد لغزش یا سایر تشک ها مشابه تشک های ضد خستگی نیستند. تشکی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت داشته باشد.

– ضخامت تشک. نرم تر و ضخیم تر ممکن است همیشه بهتر نباشد. تشکی را انتخاب کنید که خاصیت ارتجاعی داشته باشد، اما در عین حال آنقدر نرم نباشد که فرد احساس کند نمی تواند به راحتی بایستد.

– محیطی که تشک در آن استفاده خواهد شد را بشناسید.

  • تشک ها نباید لیز بخورند یا خطر لغزش ایجاد کنند.
  • تشک ها باید دارای لبه های شیب دار باشند (لبه های شیب دار خطر لغزش کمتری دارند و به گاری ها اجازه می دهد راحت تر روی آنها بغلتند)
  • تشک ها ممکن است نیاز به تمیز کردن داشته باشند. در برخی مناطق، مانند محل تهیه غذا، تمیز کردن مرتب تشک ها مهم خواهد بود.

 

منبع:

https://www.ccohs.ca/oshanswers/ergonomics/mats.html

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا