مقدمه و تاریخچه

مزایای اجرای مداخلات ارگونومی در محل کار

Benefits of Workplace Ergonomics

ارگونومی یک رشته علمی است که با درک تعاملات بین انسان/کارگر و عناصر یک سیستم/محل کار (مانند ابزار، تجهیزات و غیره) مرتبط است. در اصل، این مربوط به تطبیق کار با کارگر است نه برعکس. اما چرا این مهم است و مداخلات ارگونومیک چه مزایایی برای مکان های مختلف کار دارد؟

۱- ارگونومی خطر آسیب کارکنان را کاهش می دهد

یکی از اهداف اصلی ارگونومی حذف یا حداقل کاهش شدید احتمال آسیب‌های اسکلتی عضلانی در محل کار (مانند کشیدگی، رگ به رگ شدن، آسیب‌های بافت نرم) است، یعنی یک محل کار و نیروی کار ایمن و سالم.

۲- ارگونومیک باعث افزایش پس انداز و کاهش هزینه های محل کار می شود

در نتیجه کاهش وقوع آسیب و اختلالات اسکلتی عضلانی (MSD)، مداخلات ارگونومیک باید باعث کاهش تعداد مطالبات غرامت کارگران، از جمله هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم آسیب شود.

۳- ارگونومی باعث افزایش روحیه کارکنان و ترویج فرهنگ ایمنی قوی می شود

مداخلات ارگونومیک نشان دهنده تعهد قوی، از سوی شرکت، به سلامت و ایمنی و در نهایت، رفاه همه کارکنان است. تمرکز بر ارگونومی تقریباً بدون شک مورد توجه کارمندان قرار می گیرد و مهمتر از آن مورد قدردانی قرار می گیرد.

۴- ارگونومی بهره وری و کارایی محل کار را بهبود می بخشد

مداخلات ارگونومیک اغلب نه تنها برای جلوگیری از آسیب، بلکه برای ایجاد فضای کاری کارآمدتر و بهبود گردش کار اجرا می شود. با بهبود وضعیت‌های کاری، حرکات هدر رفته کمتر و احتمالاً کاهش فشار از وظایف کاری، ارگونومی باید بهبود در بهره‌وری کلی را نشان دهد.

۵- ارگونومی بازگشت قوی سرمایه گذاری را فراهم می کند

ارگونومی به اعداد ساده خلاصه می شود. یک ادعای جراحت معمولی می تواند به طور متوسط ۳۲۰۰۰ دلار هزینه داشته باشد (شامل هزینه های مستقیم و غیر مستقیم). اگر کل مداخله ارگونومی ۵۰۰۰ دلار هزینه داشته باشد و از حداقل یک آسیب (و امیدواریم بیشتر) جلوگیری کند، پس این صرفه جویی در هزینه است! ناگفته نماند، ما از تجربه یک آسیب به کسی جلوگیری کرده ایم – که می تواند تأثیر زیادی بر شخص او بگذارد. به عبارت ساده، به کاهش هزینه ها و افزایش پس انداز مربوط می شود.

اگر به دنبال توجیهی برای سرمایه گذاری در مداخلات ارگونومیک هستید، یا امتیازهایی برای ارائه به مدیریت بالا برای خرید، اینها نقطه شروع عالی هستند! فقط به یاد داشته باشید، نیروی کار ایمن و سالم، نیروی کار مولد و کارآمد است.

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا