تقویم تاریخ

روز بین المللی آگاهی از آسیب های فشاری مکرر (RSI)

International Repetitive Strain Injury (RSI) Awareness Day

روز آگاهی از آسیب های فشاری مکرر (RSI) 29 فوریه برابر با ۹ اسفند است. به‌عنوان تنها روز «غیر تکراری» سال، این تاریخ ایده‌آل برای افزایش آگاهی در مورد آسیب‌های فشاری تکراری است.

درباره RSI ها

RSI مخفف آسیب های فشاری تکراری است. RSI که به عنوان اختلالات اسکلتی عضلانی (MSDs) نیز شناخته می شود، یک اصطلاح کلی برای توصیف خانواده ای از اختلالات دردناکی است که بر تاندون ها، عضلات، اعصاب و مفاصل در گردن، قسمت فوقانی و پایین کمر، سینه، شانه ها، بازوها و دست ها تاثیر می گذارد.

چه کسی در معرض خطر است؟

RSI می تواند برای کارگران مختلفی از انواع صنایع رخ دهد. گرفتن، نگه داشتن، خم شدن، چرخاندن، فشردن، تایپ کردن، بلند کردن، هل دادن، کشیدن و رسیدن – این حرکات معمولی که به طور طبیعی هر روز انجام می‌دهیم، در فعالیت‌های زندگی روزمره ما مضر نیستند. چیزی که آنها را در موقعیت های کاری خطرناک می کند، تکرار مداوم حرکات است. سایر عوامل موثر در کار عبارتند از وضعیت‌های نامناسب و وضعیت‌های ثابت بدن، نیروی بیش از حد متمرکز بر قسمت‌های کوچک بدن مانند دست یا مچ، سرعت سریع کار با استراحت یا زمان نقاهت ناکافی، و عوامل روانی-اجتماعی مانند استرس.

نشانه ها و علائم آن چیست؟

تعدادی از علائم وجود دارد که نشان می دهد شما ممکن است از RSI رنج ببرید. درد شایع ترین علامت مرتبط با RSI های محل کار است. در برخی موارد، ممکن است سفتی مفصل، سفتی عضلات، قرمزی و تورم ناحیه آسیب دیده وجود داشته باشد. برخی از کارگران همچنین ممکن است احساس “سوزن سوزن شدن”، بی حسی، تغییر رنگ پوست و کاهش تعریق دست ها را تجربه کنند.

جلوگیری از RSI در محل کار

RSI شایع ترین نوع آسیبی که باعث زمان از دست رفته و بزرگترین منبع هزینه های زمان از دست رفته در کانادا است. جلوگیری از وقوع آن‌ها نه تنها از کارگران شما محافظت می‌کند، بلکه حس تجاری خوبی نیز به همراه دارد.

خطرات را در منبع حذف کنید.

جهت پیشگیری از RSI ها باید بر حذف کارهای تکراری از طریق طراحی شغل متمرکز شد که ممکن است شامل مکانیزه کردن وظایف خاص باشد. علاوه بر این، مشاغل باید به گونه ای ساختار یافته باشند که کارگران بتوانند با استفاده از گروه های عضلانی مختلف، بین وظایف مختلف بچرخند.

یک ایستگاه کاری با طراحی خوب ایجاد کنید.

هنگامی که حذف جنبه تکراری یک کار عملی نیست، یک ایستگاه کاری با طراحی خوب که متناسب با کارگر تنظیم شده است و امکان ایستادن، نشستن یا کار نشسته-ایستاده را فراهم می کند، می تواند کمک کند. برای کاهش نیروی مورد نیاز برای انجام وظایف و جلوگیری از کشیدگی عضلانی و اجتناب از موقعیت‌های نامناسب، باید ابزار و تجهیزات مناسب و با دقت نگهداری شده در اختیار کارگران قرار گیرد. این مهم است که کارفرمایان با کارمندان کار کنند تا مطمئن شوند ایستگاه های کاری آنها به درستی طراحی و راه اندازی شده است، از جمله ایستگاه هایی که از راه دور کار می کنند.

آموزش دهید

از آنجایی که RSI ها به کندی پیشرفت می کنند، کارگران باید آموزش ببینند تا بفهمند چه چیزی باعث این صدمات می شود، بهترین روش پیشگیری از آنها و نحوه تشخیص علائم و نشانه های اولیه RSI چیست. کارگران باید بدانند که چگونه ایستگاه های کاری را متناسب با وظایف و نیازهای فردی خود تنظیم کنند. علاوه بر این، کارفرمایان باید کارگران را به استراحت کوتاه و مکرر تشویق کنند.

 

منبع:

https://www.ccohs.ca/events/rsi/

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا