ارگونومی اداریاخبار و تازه ها

نحوه صحیح نگه داشتن ماوس – نکاتی برای استفاده صحیح از ماوس

How to Properly Hold a Mouse – Tips for Using a Mouse Correctly

اگر بیشتر روز کاری خود را صرف کلیک کردن با ماوس می کنید، دانستن اینکه چگونه ماوس را به درستی نگه دارید مهم است.

نگه داشتن دست در موقعیت ثابت و انجام حرکات تکراری می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به سندرم تونل کارپال یا آسیب فشاری مکرر قرار دهد.


برای استفاده صحیح از ماوس، به پنج نکته کلیدی توجه داشته باشید:

  1. موس خود را در دسترس خود قرار دهید و برای گرفتن موس بدن را به جلو نکشید- آرنج خود را در زاویه ۹۰ درجه نگه دارید.
  2. موس را خیلی محکم نگیرید. محکم گرفتن موس می تواند باعث فشار، درد و آسیب شود. سعی کنید آرام و در یک موقعیت خنثی باشید.
  3. از بازوی خود برای حرکت دادن ماوس استفاده کنید نه اینکه مچ دست را حرکت دهید.
  4. تنظیمات ماوس رایانه خود را به درستی تنظیم کنید. در تنظیمات سیستم می توانید سرعت مکان نما و سرعت دوبار کلیک کردن را تنظیم کنید تا تنظیماتی راحت داشته باشید که در آن نیازی به انجام حرکات غیر ضروری نیست.
  5. به طور منظم استراحت کنید. برای چند دقیقه در فواصل زمانی معین از کامپیوتر فاصله بگیرید.


راه های زیادی برای نگه داشتن ماوس وجود دارد – و بیشتر آنها اشتباه هستند! در اینجا چند نکته برای نگه داشتن و استفاده صحیح از موس برای جلوگیری از آسیب و خستگی وجود دارد.

موقعیت موس

برخی از افراد به جای نزدیک نگه داشتن ماوس به کیبورد خود، بیش از حد از آن فاصله می گیرند که می تواند باعث درد گردن و شانه شود. آرنج شما باید در زاویه ۹۰ درجه بماند. زیر ماوسی به نگه داشتن ماوس در موقعیت صحیح کمک می کند.

چگونه موس خود را نگه داریم

باید موس خود را شل نگه دارید و به آرامی کلیک کنید. محکم گرفتن ماوس می تواند باعث درد و آسیب به دست و بازوی شما شود. وقتی روی دکمه موس کلیک نمی‌کنید، به جای معلق ماندن انگشتتان در هوا، انگشت خود را روی ماوس بگذارید تا به آنها استرس وارد نکنید. اگر برای مدت کوتاهی از موس خود استفاده نمی کنید، دست خود را از روی ماوس بردارید.

مچ دست ها را در وضعیت صاف نگه دارید، به طوری که آنها به سمت بالا، پایین یا به هر طرف زاویه نداشته باشند. هنگام کلیک کردن روی ماوس از یک لمس سبک استفاده کنید تا فشار کمتری روی دست‌ها و مچ‌هایتان وارد شود. برخی از افراد می توانند به طور موثر از ماوس از هر دو دست استفاده کنند، بنابراین بار استفاده از موس بین دو دست به اشتراک گذاشته می شود. ممکن است چندین روز طول بکشد تا دست غیر غالب شما ماهر شود. با پشتکار و یک موش دوسویه، موفق می شوید.

کنترل های ماوس را تنظیم کنید

استفاده کارآمد از ماوس فقط بهترین راه برای نگه داشتن ماوس کامپیوتر نیست. از تنظیمات سیستم در رایانه خود برای تنظیم سرعت مکان نما، اندازه مکان نما و حتی زمان بین دوبار کلیک کردن استفاده کنید. اگر ماوس شما خیلی سریع یا آهسته حرکت می کند، نه تنها ناامید کننده است، بلکه حرکات بیشتری از آنچه لازم است انجام می دهید.

وضعیت مناسب موش

یک موقعیت ارگونومیک صحیح ماوس می تواند شانس شما را برای حفظ درد و آسیب افزایش دهد. بهترین راه برای نگه داشتن ماوس کامپیوتر این است که مچ یا ساعد خود را روی میز قرار ندهید. با برداشتن مچ دست از روی میز، از تمام بازوی خود برای حرکت دادن ماوس استفاده می‌کنید، که خطر فشار بر عصب مچ دست و ایجاد تونل کارپال را کاهش می‌دهد.


سبک های گرفتن ماوس

سه سبک اصلی گرفتن ماوس عبارتند از:

  1. گرفتن در کف دست (Palm Grip) – محبوب ترین روش که در آن دست و انگشتان به طور معقولی روی ماوس صاف قرار می گیرند.
  2. گرفتن با پنجه (Claw Grip) – به قوس دست اشاره دارد که در آن بند انگشتان بالاتر از دسته کف دست قرار می گیرند.
  3. گرفتن با نوک انگشت (Fingertip Grip) – در میان کاربرانی که دست های بزرگ دارند، رایج است، انگشتان در تماس با ماوس هستند نه کف دست.

نوع روش گرفتن که هر فرد انتخاب می کند به ترجیحات شخصی و آنچه که ماوس عمدتاً برای آن استفاده می شود بستگی دارد. کسی که از ماوس برای بازی استفاده می‌کند، احتمالاً آن را با کسی که گهگاه در طول روز کاری از ماوس استفاده می‌کند، متفاوت نگه می‌دارد.

از هر روشی که استفاده می کنید، مهم است که به طور منظم استراحت کنید، بنابراین دست شما همیشه روی ماوس نباشد. دور شدن از رایانه به کل بدن شما استراحت می دهد، اما اگر می خواهید برای مدتی استفاده از ماوس را متوقف کنید، از شورت کدهای صفحه کلید استفاده کنید یا کارهای دیگری را انجام دهید که نیازی به ماوس ندارند.


منبع:

https://www.ergolink.com.au/blog/how-to-properly-hold-a-mouse-tips-for-using-a-mouse-correctly

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا