۱۰ استراتژی ارگونومیک موفق برای سرپرستان
10Successful Ergonomic Strategies for Supervisors
به عنوان یک سرپرست یا مدیر، شما مسئول اعمال و بهره وری کارکنان خود هستید. یکی از زمینههایی که بسیاری در آن کوتاهی میکنند، کمک به کارکنان در راهبردهای پیشگیری و مدیریت آسیب است. مدیریت اغلب میتواند «ضعیفترین حلقه» در برنامه ایمنی و پاداش کارکنان باشد، زیرا این مسئولیت پذیری شما در قبال خطمشیها و رویههای سازمان است که زمینه را برای کارکنانتان فراهم میکند.
اگر پیاده روی کنید و در مورد برنامه ایمنی صحبت کنید، کارمندان شما برای شرکت در آن تلاش می کنند. اگر از آسیب کاری آنها حمایت می کنید، آنها به کمکی که برای بازگرداندن آنها به کار ارائه می دهید اعتماد می کنند و به آنها پاسخ مثبت می دهند.
دستورالعمل های ایمنی و ارگونومیک
برعکس، اگر از قوانین ایمنی از جمله سیاستها و دستورالعملهای مدیریت آسیب در محل کار خود بیاطلاع هستید، احتمالاً کارمندان شما نیز همینطور هستند. اساساً، وقتی صحبت از فرهنگ سازمانی به میان میآید، کارمندان اغلب اعمال و باورهای سرپرست را منعکس میکنند، بهویژه شیوه ها و رویههای مربوط به ایمنی و ارگونومی.
به عنوان یک سرپرست، با اولویت دادن به اهمیت ارگونومی در محل کار، کنترل زیادی بر کارهایی که کارکنان خود انجام می دهند دارید. اگر به دانش ارگونومی خود اطمینان ندارید، هرگز برای یادگیری و همراهی کارکنان خود دیر نیست. کار گروهی برای بهبود ارگونومی اداری هم برای شما و هم برای تیمتان سرگرم کننده و مفید است. این نشان می دهد که شما به سلامت، تندرستی و ایمنی آنها اهمیت می دهید. و این باعث ایجاد یک پیوند قوی و کارکنان شاد می شود!
در زیر ده استراتژی برای ادغام ارگونومی در محیط کار برای بهبود پیشگیری از آسیب و آگاهی از ارگونومی آورده شده است.
۱۰ استراتژی ارگونومیک برای سرپرستان
۱- بصورت هفتگی از محل کار پرسنل بازدید کنید
به طور منظم و هفتگی، از بخش خود بازدید کنید. شیوه های کاری، تکنیک های کاری، وضعیت بدنی و چیدمان محل کار را بررسی کنید. به دنبال تنظیم نامناسب مانیتورها، صفحه کلید و ماوس باشید. وضعیت نشستن ضعیف؛ مچ خم شده؛ کوسن ها و بالش هایی که روی صندلی ها اضافه شده است؛ همه اینها نشانه هایی هستند که چیزی کاملاً درست نیست!
۲- فراهم کردن فرصت های آموزشی
کارمندان را تشویق کنید که حداقل هر یک تا دو سال یکبار در آموزش های حضوری یا آموزش غیرحضوری شرکت کنند. حضور همه کاربران رایانه را اجباری کنید تا همه با دانش و تجربه ارگونومی یکسان در یک سطح باشند. کارمندان معمولاً نمی دانند یا متوجه نیستند که چگونه از تجهیزات ارگونومیک به درستی استفاده کنند. بنابراین به آنها نیز مانند شما باید آموزش داده شود.
۳- فرهنگ ارگونومی ایجاد کنید
اصلاح پوسچرهای بدنی نامناسب را به روشی ملایم تشویق و اصلاح کنید. کارمندانی را که کاملاً روی صندلیهای خود مینشینند و پشتشان به خوبی تکیه داده میشود و پاهایشان را روی زمین قرار میدهند ببینید و تشویق کنید. اگر آنها به طرز نامناسبی روی صندلی به جلو نشسته اند، پاهایشان آویزان است، پس ارگونومی صندلی و ایستگاه کاری آنها درست نیست. شما باید بیشتر در این مورد بررسی کنید.
۴- عادات بد و شیوه های ناامن را اصلاح کنید
عادات ناایمن و استفاده از تجهیزات ارگونومیک نامناسب مانند تکیه دادن به میز با مچ دست هنگام تایپ کردن یا استفاده از ماوس را، اصلاح کنید. وقتی هدست به کارمندان هود داده اید از آنها بخواهید که گوشی را در جای خود قرار دهند و از هدست استفاده کنند. یا برای نظم دادن به میز خود از آنها بخواهید تا اسناد کاغذی را درون نگهدارنده سند یا کازیو قرار دهند. اطمینان حاصل کنید که کارمندان تفاوت بین شیوه های کاری ایمن و ناایمن را می دانند.
۵- دعوت به بحث
اگر کارمندی در حال مالش گردن، مچ دست، دستهایش است، یا میبینید که آتل مچ بسته است یا صندلیاش را با بالش درست میکند، یا تجهیزاتش را در اطرافش گرد آورده است، از او بپرسید که آیا ناراحت هستند یا خیر. از آنها دعوت کنید تا در مورد نگرانی های خود صحبت کنند. گزارش زودهنگام علائم و نشانه های ناراحتی را تشویق کنید تا بتوانید مسیر بعدی اقدام را تعیین کنید که آیا به پزشک باید مراجعه کنند یا برای ارزیابی ارگونومیک محیط کارشان باید درخواست بدهند.
۶- استراحت های کوتاه مدت را تشویق کنید
زمانی را برای استراحت های کوتاه یک تا ۳ دقیقه ای در محل کار برای ایستادن، حرکات کششی در دفتر، چرخش کار یا وقفه های در طول روز تشویق کنید.
۷- تجهیزات ارگونومیک خوب بخرید
در بودن ابزارهای ارگونومیک و لوازم جانبی باکیفیت، عملکرد پرسنل مؤثرتر و راحتتر خواهد شد. برای کارمندان جالب نیست که صندلی یا تجهیزات آنها را بدون ارزیابی ارگونومیک یا بدون مشورت از آنها انتخاب کنید.
۸- سلامتی تجهیزات را بصورت منظم کنترل کنید
صندلی های شکسته و سایر تجهیزات نامناسب را به همراه درخواست های نصب یا خرید تجهیزات و سیستم های کامپیوتری را به سرعت به مسئولین مربوطه گزارش دهید تا ریسک احتمال آسیب کاهش یابد و کارایی تجهیزات بهبود یابد. وسایلی را که قابل تعمیر نیستند، به خصوص صندلی های خراب را تعویض کنید. یک صندلی قدیمی و از کار افتاده برای سلامتی و بهره وری کارکنان شما مضر است. یاد بگیرید که تشخیص دهید آیا باید صندلی های خود را نگه دارید، تعمیر کنید یا تعویض کنید تا از ایجاد ناراحتی در کارهای نشسته جلوگیری کنید.
۹- گزارش های ارگونومیک را با کارمندان مرور کنید
اگر کارمندان شما در ارزیابیهای ارگونومیک شرکت میکنند، حتماً گزارشهای ارگونومیک را با آنها مرور کنید تا مطمئن شوید نگرانیهایی که دارند شناسایی شدهاند و اقدامات توصیهشده مفید هستند. در یافتهها و توصیهها شفاف باشید تا کارکنان خود را نسبت به تغییرات توصیهشده و همچنین اقداماتی که انجام خواهید داد، پاسخگو کنید.
۱۰- فعالیت های انجام شده را مستندسازی کنید
مهمتر از همه، برای اطمینان از رفع نگرانی های ارگونومی و ایمنی، تمام فعالیت های مرتبط را در فایل برنامه ارگونومی خود ثبت کنید تا سوابق خوبی داشته باشید و پس از اعمال تغییرات، پیگیری کنید.
بهبود روابط سرپرست و کارمند
با پیروی از این ده استراتژی آسان و کارآمد از نظر زمان، شما و کارمندانتان به طرق مختلف از بهبود روابط سرپرست و کارمند سود خواهید برد. از تجهیزات استفاده بهینه خواهید نمود و به وضعیت ها و عادات کاری توجه بیشتری خواهید کرد. اگر سازمان شما آموزش ارگونومی ارائه می دهد، حضور در آن را برای خود و کارمندانتان الزامی کنید. سپس جلسه ای داشته باشید تا در مورد اینکه چگونه ارگونومی بر سلامت و بهره وری بخش شما تأثیر می گذارد بحث کنید.
به عنوان سرپرست، ادراک شما و اینکه چگونه برای ایمنی و ارگونومی ارزش قائل هستید برای کارکنان و سازمان شما اهمیت دارد. با این ده استراتژی ارگونومیک موفق برای سرپرستان و مدیران، به قوی تر کردن پیوند خود به پرسنل در سازمان خود کمک کنید!
منبع: