ارگونومی تولید – محصول
منظور از ارگونومی تولید، تعیین اصول و الزامات ارگونومی لازم برای تولید هر گونه محصول یا ارائه هر نوع خدمات در یک سازمان و یا در یک کارگاه است. ارگونومی تولید در تلاش است، بایدها و نبایدهایی که در یک سازمان بایستی بهکار گرفته شود تا نیروی انسانی با کلِ محیط کار خود ارتباط بهینه و سازگار به لحاظ جسمی و روانی داشته باشد. بدین ترتیب است که سازمان خواهد توانست امکان بهبود کیفیت پایدار و نیز افزایش بهرهوری را بهدست آورد. مثلاً ارگونومی کار با رایانه در محیط اداری و یا ارگونومی کار در یک ایستگاه کار فنی تنها بخشی از وجوه کلی ارگونومی تولید میباشند. بنابراین ارگونومی تولید به عنوان بهینه سازی مکان کار و شغل انسان در نظر گرفته میگیرد.
👈جان دول استاد ارگونومی دانشگاه ارسموس
مثالی از ارگونومی محصول
در سال ۱۹۹۳، شرکت اره و ابزار سندویک (بخشی از سازمان سندویک سوئدی) تصمیم گرفت که دارای استراتژی متفاوت و ویژهای از ارگونومی برای دستیابی به یک جایگاه جهانی در تولید ابزارهای دستی حرفهای باشد (وایت و بیرکینشاو ، ۲۰۰۰). بخشی از این استراتژی، رویکرد ۱۱ مرحلهای طراحی محصول ارگونومی بود که توسط گروه طراحی ارگونومی سندویک (بابجر و همکاران، ۱۹۹۵) توسعه یافت. این رویکرد شامل سه مرحله با مشارکت کاربر بود. پس از چند سال، در این مسیر، ابزارهای دستی متفاوت توسعه یافت و سپس بهعنوان بازاری بهنام ارگو توولز معرفی شدند.