ارگونومی اداری

ارگونومی کار با کامپیوتر – بخش دوم

ویژگی های صندلی ارگونومیک

ویژگی های صندلی ارگونومیک

  • ارتفاع صندلی باید قابل تنظیم باشد. ارتفاع صندلی، ۴۱ تا ۵۲ سانتی متر توصیه می شود.
  • سطح نشیمنگاه صندلی باید دارای طول و عرض ۴۰ تا ۴۸ سانتی متر باشد.برای افراد چاق صندلی های پهن تر توصیه می شود.
  • ضخامت تشک در حدود ۴ تا ۵ سانتی متر باشد و رویه آن از جنسی باشد که اصطلاحاً بتواند تنفس کند و لبه جلو صندلی، گرد و لبه بیرونی آن، نرم باشد.
  • زاویه پشتی با تشک صندلی ، حداقل ۹۵ تا ۱۱۰ درجه باشد.
  • عرض پشتی صندلی باید حداقل ۳۲ تا ۳۶ سانتی متر باشد. ارتفاع پشتی صندلی را نیز بین ۵۰ تا ۸۲ سانتی متر توصیه می کنند. صندلی باید در قسمت قرار گرفتن گودی کمر (ارتفاع ۱۵ تا ۲۰ سانتی متراز پایین) داری یک قوس محدب و در قسمت پشت دارای یک قوس مقعر باشد.
  • صندلی های مورد استفاده در کار با رایانه بهتر است دسته دار بوده و دسته آن با ارتفاع میز کار مطابقت داشته باشد. همچنین دارای ۵ چرخ بوده و چرخان باشد. شیب کف صندلی ۵ تا ۱۵ درجه برای تمایل به جلو و ۵ درجه تمایل به عقب را امکان پذیر سازد.


تشکچه‌ی راحت: کاملا واضح است یکی از ضروری‌ترین چیزهایی که نیاز دارید، جایی راحت برای نشستن است. صندلی سفت اصلا برای سلامتی‌تان مناسب نیست. به هر حال، هر روز ساعت‌ها روی صندلی می‌نشینید، بنابراین راحت بودنِ جای نشستن اولین نکته‌ای است که باید در نظر داشته باشید. اگر روکش صندلی از یک پارچه‌ی منفذدار باشد بهتر است.

دسته‌‌ی صندلی: این از آن مواردی است که به احتمال زیاد نمی‌توانید خودتان برای صندلی‌ درست کنید، ولی حتما باید صندلی اداری‌تان دسته داشته باشد. دسته‌ها باید به اندازه‌ای پایین باشند که آرنج‌تان در زاویه‌ی ۹۰ درجه قرار بگیرد تا شانه‌ها بتوانند استراحت کنند.

قابلیت تنظیم ارتفاع: تنظیم ارتفاع صندلی خیلی راحت‌تر از تنظیم ارتفاع میز است. ارتفاع صندلی باید به اندازه‌ای باشد که ران‌های شما به حالت موازی از کف زمین قرار بگیرند و کف پاها صاف روی زمین باشند. همچنین بازوهای‌تان باید با ارتفاع میز، یا قسمتی از میز که صفحه‌کلید و موس کامپیوتر قرار می‌گیرند، در یک راستا باشند.

قابلیت تنظیم پشتی: این نکته‌ی مهمی است که معمولا خیلی از افراد نادیده می‌گیرند. پشتیِ صندلی شما باید قابلیت تنظیم بالا به پایین و تنظیم زاویه را داشته باشد. معمولا بهتر است پشتیِ صندلی به سمت جلو متمایل باشد تا ستون‌ فقرات را صاف نگه دارد. هر چقدر پشتیِ صندلی به عقب متمایل‌ باشد بیشتر احتمال قوز کردن وجود دارد. علاوه بر این پشتیِ صندلی باید موارد زیر را نیز داشته باشد:

تکیه‌گاه پایین کمر – Lumbar-Support: احتمالا اسم این وسیله را زیاد شنیده‌اید، اما شاید تا به حال آن را ندیده باشید. در اصل، پشت ما کمی به سمت داخل خمیدگی دارد، این یعنی پشتی صندلی‌های ما نباید کاملا عمودی باشد، بلکه باید در قسمت پایین به سمت جلو متمایل باشد تا پایین کمر ما را پُر کند. البته اگر صندلی شما این قابلیت را نداشته باشد می‌توانید پایین صندلی را با کوسن یا حوله‌ای که به صورت گِرد پیچیده‌اید پُر کنید.

 

قابلیت چرخش: داشتن چرخ، یکی از مهم‌ترین خصوصیات صندلی اداری است. با این قابلیت شما دسترسی بهتری به وسایل روی میز‌تان دارید و می‌توانید بدون اینکه به گردن‌تان فشار بیاورید صندلی را بچرخانید و به اطراف اتاق تسلط داشته باشید.

 

ادامه مطلب و همچنین بخش اول مطلب را با کلیک بر روی لینک های زیر مطالعه نمایید:

ارگونومی کار با کامپیوتر – بخش اول

 

ارگونومی کار با کامپیوتر – بخش سوم

 

منبع: https://acgih.ir

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا