ریسک فاکتورهاارگونومی اداری

اگر با لپتاپ کار می کنید و نگران سلامتی تان هستید این مقاله را بخوانید

اگر شما در حال خواندن این مطلب هستید بدون شک ساعات زیادی را پشت مانیتور لپتاپ با گردن خم می گذرانید. امروزه همه کارها با کامپیوتر و در حال نشستن انجام می‌شود. از انجام وظایف شغلی گرفته تا خرید و حتی درس خواندن. اما چه اتفاقی در این هشت ساعت کاری برای بدن شما می‌افتد؟

در شرایط امروزی به ناچار ساعات طولانی کار با کامپیوتر و لپ‌تاپ  را با سرهای خم شده می‌گذرانیم. بر طبق تحقیقات، فشاری که به گردن در این لحظه وارد می‌شود معادل تحمل یک وزنه ۲۷ کیلویی با گردن است به همین دلیل دچار گردن درد می شویم. مشکل از آنجا شروع می‌شود که کاری برای کاهش این دردها انجام نمی‌دهیم و گردن درد را بخشی از شغلمان می‌دانیم اما نباید به درد کشیدن عادت کنیم. دردهای اسکلتی عضلانی از جمله گردن درد، تاثیر مستقیم روی ابتلا به افسردگی و عدم رضایتمندی شغلی دارد. دردهایی که در طول روز متحمل می‌شوید می‌تواند روی روابط شما تاثیر بگذارد بدون آنکه علتش را بدانید.

ارگونومی

عادت به درد، که زندگی شبانه شما را به فرصت تجدید نیرو برای تحمل دردهای روز بعد تبدیل کرده است، تنها بخشی از ماجراست. فشار به عضلات، مهره‌ها و دیسک‌های گردن می‌تواند به بیماری‌های پرهزینه‌ای تبدیل شود که گاهی اوقات نمی‌توان با پس انداز چندین ساله، بیماری‌های ناشی از کار را درمان کرد. تحمل و سازش با درد به جای جراحی در خیلی از موارد ابتلا به بیماری‌های ستون فقرات توصیه می‌شود. ابتلا به فتق دیسک گردن، فشار به رشته های عصبی، سردرد های گردنی، تغییر انحنای ستون فقرات گردنی و کاهش جریان خون  به مغز تنها چند نمونه از بیماری های ناشی از فشار به مهره‌ها و دیسک‌های گردن است.

آسیب‌های ناشی از خم کردن سر هنگام کار با کامپیوتر و لپتاپ:

خم کردن سر

کمی بدنتان را دوست داشته باشید و به درد عادت نکنید.

هر روز که می‌گذرد بخشی از مضرات نشستن‌های نادرست و طولانی مدت آشکار می‌شود. دردهای اسکلتی عضلانی مثل گردن درد، کمردرد، پا درد، مچ درد، بیماری‌های مزمن مانند فتق دیسک کمر، فتق دیسک گردن، آرتروز و گوژپشتی، همچنین افزایش فشار خون تا تضعیف سیستم ایمنی، کاهش عملکرد شش‌ها، کاهش اکسیژن رسانی به مغز، مشکل در هضم غذا، تکرر ادرار، ابتلا به هموروئید، واریس و سردرد گردنی، بخشی از مضرات نشستن‌های نادرست هستند.

پس به اندازه کافی دلیل حیاتی برای درست نشستن داریم

همین الان که این متن را می خوانید شانه‌هایتان را کمی به عقب بکشید به طوری که شانه‌ها در راستای گوش‌ها قرار بگیرند. هنگام کار با تلفن های هوشمند نیز به جای خم کردن سر، موبایل را بالا نگه دارید.

درست نشستن

 

منبع: وبسایت باراد

 

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا