اخبار و تازه ها

استراحت و خواب کافى بهترین راهکار براى جلوگیرى از فرسودگى شغلى است

قبل از بکارگیری افراد، توانایی‌ها سنجیده شود

پیام خانلرى در گفتگو با خبرنگار فرتاک‌نیوز در کرمانشاه گفت: سازمان جهانی بهداشت، روز دوشنبه  ششم خرداد ۱۳۹۸ پس از توصیه کارشناسان جهانی سلامت، فرسودگی شغلی را به فهرست خود در  طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها (ICD) اضافه کرد.

او افزود: سازمان جهانی بهداشت سه نشانه را برای فرسودگى شغلى در نظر گرفته است که شامل؛ احساس کمبود انرژی، خستگی و فرسودگی افزایش فاصله روحی با شغل یا احساسات منفی‌گرایی یا احساس پوچی نسبت به شغل و کاهش کارآمدی حرفه‌ای و شغلی مى‌باشد.

این دانشجوى دکترای ارگونومى با بیان اینکه افراد بیش از نیمی از اوقات بیداری خود را در محیط کار می‌گذرانند، گفت: در محیط کار عوامل مختلفی از جمله عوامــل فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیک، ارگونومیک و روانی، سلامت انسان را تهدید می‌کنند.

خانلرى ادامه داد: براى جلوگیرى از فرسودگی شغلی، پیشنهاد می‌شود شرایط فیزیکی محیط کار کارکنان بهبود یابد تا فرسودگی شغلی کاهش یابد.

وی  افزود: در این راستا می‌توان به برخی اقدامات در جهت بهبود شرایط عمومی محیط کار از قبیل توجه به وضعیت روشنایی، تهویه، سرما و گرما، ایمنی و بهداشت و وضعیت عمومی ساختمان محل کار اشاره کرد.

این دانشجوى دکترای ارگونومى گفت: بررسی ساعات کاری کارکنان، برقراری ساعات استراحت مناسب و تسهیل دسترسی کارکنان به ابزارها و امکانات مورد نیاز، در جهت بهبود شرایط فیزیکی محیط کار و کاهش فرسودگی شغلی کارکنان مفید است.

خانلرى ادامه داد: قبل از به کارگیرى افراد، توانایی‌های آنها را برای انجام کار از نظرفعالیت‌های فیزیکی، فیزیولوژیکی و روانی سنجیده شود  و افرادی را که دارای این توانمندی‌ها هستند به کار مشغول کرد.

وى افزود: ایجاد تنوع در کار، استراحت‌های کوتاه بین کار، پرهیز از اضافه کاری زیاد، استفاده از تعطیلات و مرخصی‌های قانونى و کار نکردن در ساعات شب مى‌تواند تا حد زیادى از به وجود امدن خستگى شغلى جلوگیرى کند.

خانلرى در خاتمه سخنانش گفت: استراحت و خواب کافی در پیشگیرى از فرسودگی شغلی بسیار مؤثر است.

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا