اخبار و تازه هاارگونومی سالمندانمصاحبه

مصاحبه خبری: چگونه منزل را برای سالمندان ایمن‌سازی کنیم؟

پیام خانلرى در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، با توجه به اینکه پیک جمعیت کشور ما به سمت سالمندى مى‌رود و به تعابیرى در ۳۰ سال دیگر سونامى سالمندى خواهیم داشت، اظهار داشت: بهتر است سازمان‌هاى متولى مانند وزارت بهداشت از الان برنامه‌ریزى درستى داشته باشند تا این سونامى تبعات کمترى داشته باشد.

این دانشجوى کارشناسى ارشد ارگونومى افزود: به طور متوسط بیش از ۷۰ درصد سالمندان بالای ۷۵ سال از  ۳.۵ بیماری مزمن رنج می‌برند.

وى با بیان اینکه سالمندی  بیماری نیست، اظهار داشت: بار بیماری‌هایى مانند بیماری‌های قلبی، سکته، تنفسی، کاهش قدرت بینایی و شنوایی، ضعف‌ها و دردهای استخوانی- عضلانی، اختلالات روانی در سالمندى خیلی بیشتر است.

خانلری تاکید کرد: با افزایش سن بدن انسان دچار تغییرات فیزولوژیکى مى‌شود که دیگر توان گذشته را ندارد و با کوچکترین برخوردها بدن انسان آسیب مى‌بیند و سیستم قلبى عروقى و تنفسى افراد سالمند تقریبا کارایی خود را از دست مى‌دهد، سیستم تنفسى نیز در سن ۶۰ سالگى حدود ۵۰ درصد کارایى خود را از دست مى‌دهد.


وی ادامه داد: درصورتیکه سالمند از عصا یا صندلی چرخ‌دار استفاده می‌کند چیدمان وسایل در منزل باید به‌گونه‌ای باشد که همواره مسیر رفت و آمد برای آن‌ها باز باشد.

این کارشناس ارگونومى توصیه کرد، در کنار تخت‌خواب سالمند کلیدی برای خاموش و روشن کردن چراغ وجود داشته باشد تا سالمند مجبور نشود بعد از خاموش کردن اتاق در تاریکی راه برود؛ همچنین در مسیرهایی که رفت و آمد زیاد است دستگیره‌هایی به دیوار نصب شود.

خانلرى در خصوص روشنایى لازم براى اتاق‌هاى سالمندان، گفت: نور کافی ترجیحا نور خورشید برای اتاق سالمندان فراهم شود و رنگ مورد استفاده برای دکوراسیون منزل باید شاد، امیدوارکننده و انرژی‌بخش باشد.
 
وى همچنین توصیه کرد، به جای چندین فرش کوچک از یک فرش بزرگ در اتاق‌های سالمندان استفاده شود تا هنگام رفت و آمد پا یا عصای آن‌ها به لبه‌های فرش گیر نکند.

این دانشجوى ارشد ارگونومى در پایان، گفت: بهتر است برای جلوگیری از لغزش و سرخوردن در هنگام استحمام دستگیره‌ها و میله‌های در حمام تعبیه شود.

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا