ریسک فاکتورها

پوسچرتان را درست کنید تا نجات پیدا کنید

Save your posture, Save your life

“پوسچرت را درست کن تا نجات پیدا کنی” (Save your posture, Save your life)

ممکن است این جمله در ابتدا باورنکردنی به نظر بیاید اما تحقیقات پژوهشگران تاثیر پوسچر صحیح (طرز قرارگیری بدن) روی عملکرد سیستم‌های بدن را اثبات کرده‌اند. در واقع پوسچر درست، پنجره سلامتی است. موارد زیر تنها بخشی از فواید نشستن‌های درست (حفظ پوسچر صحیح) هستند.

جلوگیری از کمردرد و بیماری های ستون فقرات

از آنجایی که بیشتر ساعات روز در حال نشستن هستیم، حفظ پوسچر بدن یا همان قرارگیری بدن در وضعیت درست هنگام نشستن بسیار مورد توجه قرار می گیرد. در نشستن‌های طولانی مدت و نادرست فشار بسیار زیادی به اسکلت بدن وارد می‌شود و افراد زیادی را به کمر درد، آرتروز، فتق دیسک، سیاتیک و دیگر بیماری‌های ستون فقرات مبتلا می‌کند. طبق آمار بهداشت جهانی کمردرد اولین دلیل ناتوانی جسمی در جهان شمرده می‌شود و از هر ۱۰ نفر ۸ نفر گهگاه در زندگی از کمردرد رنج می برند. پس لطفا درست و اصولی بنشینید.

بهبود وضعیت ایمنی بدن

طرز قرارگیری بدن ارتباط مستقیم با عملکرد سیستم ایمنی دارد. تحقیقات علمی رابطه مستقیم بین موقعیت اطلس (اولین مهره ستون فقرات) و عملکرد سیستم ایمنی را اثبات کرده‌اند. افرادی که ساعات طولانی کار با کامپیوتر و با سرهای خم شده به جلو سپری می‌کنند، مهره اطلس آنها به جلو کج می‌شود. کج شدن این مهره، عصب را تحت فشار قرار می‌دهد به طوری که ارسال سیگنال‌های ایمنی مختل می گردد.

از این به بعد اگر خیلی سرما می‌خورید و یا دچار حساسیت‌های آلرژیک می شوید کمی به طرز نشستنتان پشت میز کار دقت کنید.

کنترل ادرار

عضلات کمر مانند یک رشته پشتیبانی در ساختار کنترل مثانه عمل می‌کنند. هر گونه اخلال در عملکرد عضلات کمر به دلیل ضعف عضله باعث مختل شدن کل مکانیسم کنترل ادرار می‌شود. حال می‌توان گفت در اثر وضعیت نامناسب بدن عضلات لگن ضعیف شده و در مکانیسم کنترل مثانه درست عمل نمی‌کند. از طرف دیگر همین پوسچر نامناسب باعث ایجاد کمردرد در افراد می‌شود. به همین دلیل است که معمولاً افرادی که بی اختیاری ادراری دارند از کمردرد هم رنج می‌برند به عبارت دیگر این دو عارضه رابطه دوطرفه با هم دارند.

بهبود فرایند هضم غذا

گفته می‌شود ۲۰ درصد افراد در تهران تقریباً دوبار در هفته رفلاکس معده را تجربه می‌کنند. بیشتر افراد این‌طور فکر می‌کنند که رفلاکس معده به شیوه تغذیه برمی‌گردد اما در واقع این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که پروسه هضم غذا به درستی انجام نشود. یکی از مهم‌ترین دلایل آن مربوط به قرارگیری نامناسب سیستم گوارش است. غیر از مواردی که فرد اختلال اسکلتی عضلانی به شکل مادرزادی دارد، این حالت معمولا در اثر پوسچر نامناسب بدن ایجاد می‌شود.

افزایش اعتماد به نفس

Richard Petty استاد روانشناسی دانشگاه اوهایو می‌گوید: ناحیه‌ای در مغز وجود دارد که روی اعتماد به نفس تاثیر می‌گذارد؛ اما چگونگی هدف قرار گرفتن این ناحیه اصلا مهم نیست. تشخیص بین اعتماد به نفس واقعی از اعتماد به نفسی که از طریق طرز نشستن و ایستادن ایجاد می‌شود برای مغز مشکل است. رابطه بین اعتماد به نفس و طرز نشستن دوطرفه عمل می‌کند. درست مثل شادی که به لبخند منتهی می شود و لبخندی که به شادی منتهی می‌گردد.

خلق و خو

دفعه بعد که حس کردید غمگین و افسرده هستید به طرز نشستنتان پشت میز کار و جلوی کامپیوتر دقت کنید. در پژوهش Richard petty در سال ۲۰۱۲ مشخص شد همان‌طور که احساسات و افکار روی طرز نشستن و ایستادن تاثیر می‌گذارد، طرز قرارگیری بدن نیز روی احساسات و افکار تاثیرگذار است.

درست است که به خاطر افسردگی و غم در چنین وضعیتی با شانه‌های آویزان نشسته‌اید؛ اما این هم درست است که به خاطر نشستن در چنین وضعیتی، غمگین و ناراحت هستید. این فلسفه فکری به عنوان Embodied Cognition شناخته شده است. این باور بر این پایه استوار است که رابطه بین ذهن و بدن دوطرفه است، یعنی همان‌طور که ذهن ما روی بدنمان تاثیر می گذارد، بدن نیز همچنین ذهن را مورد هدف قرار می‌دهد.

افزایش تنفس و بهبود اکسیژن رسانی به مغز

آیا توجه کردید افرادی که پشت میز کار و موقع رانندگی صاف می نشینند و قوز نمی کنند باهوش‌تر به نظر می رسند؟

بهتر است بدانید نشستن و ایستادن نادرست باعث ضعیف شدن عضلات تنفسی شده و ظرفیت شش‌ها را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد، در حالی‌که نشستن درست تنفس را بهبود می‌بخشد و فشار روی شش‌ها و دیافراگم را کاهش می‌دهد. 

فشار خون

 Jim Deuchars و همکارانش در دانشگاه Leede بریتانیا در پژوهشی علمی ارتباط مستقیمی بین عضلات گردن و بخشی از ساقه مغز به نام (nucleus tractus solitarius NTS) پیدا کردند. آنها متوجه شدند این بخش، نقش مهمی در ضربان قلب و فشار خون بازی می‌کند. یافته‌های این گروه از دانشمندان نشان داد چرا وقتی عضلات گردن  آسیب می‌بینند، فشار خون و ضربان قلب تغییر پیدا می‌کند. یکی از مهم‌ترین دلایل آسیب به عضلات، مهره‌ها و دیسک‌های گردن، پوسچر نامناسب است.

تقویت حافظه

حالا به یک اثر شگفت‌انگیز دیگر از پوسچر آشنا شوید. در پژوهشی مشخص شد که طرز نشستن می‌تواند روی به یادآوری خاطرات مثبت و منفی تاثیر بگذارد. به یادآوری خاطرات منفی و نومیدانه در افراد مورد آزمایشی که با سرهای خمیده به جلو نشسته بودند راحت‌تر از افرادی است که راست و درست می‌نشینند. درست نشستن در حالت کلی حافظه را تقویت می‌کند. کارشناسان بر این باورند که درست نشستن جریان خون را افزایش می‌دهد و باعث افزایش اکسیژن رسانی به مغز می‌شود. بر طبق بعضی از تحقیقات درست نشستن اکسیژن رسانی به مغز را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد.

سلامتی دهان و دندان

 وقتی به جلو قوز می‌کنید، جمجمه در راستای ستون فقرات قرار نمی‌گیرد و فک پایین به جلو کشیده شده و باعث می‌شود دندان‌های بالا و پایین به طور صحیح روی هم قرار نگیرند. قرارگیری نادرست دندان‌ها روی هم فشار زیادی روی فک و عضلات مرتبط به آن وارد می‌کند و در طول زمان می‌تواند سبب التهاب و درد در فک و آسیب به دندان‌ها شود. تمام این موارد تنها بخشی از مزایای حفظ پوسچر صحیح می‌باشد. از آنجایی که بیشتر ساعات روز در حال نشستن هستیم، حفظ پوسچر بدن (قرارگیری بدن در وضعیت صحیح) بسیار مهم است. برای جلوگیری از دردهای اسکلتی عضلانی مثل کمر درد، گردن درد، فتق دیسک، آرتروز و کاهش اثرات زیانبار نشستن‌های غلط استفاده از محصولات ارگونومیک مثل پشتی طبی، نگهدارنده ارگونومیک مانیتور، زیرپایی پیشنهاد می‌شود. این محصولات به افراد در ساعات طولانی کار کمک می‌کند، درست بنشینند.

 

منبع: وبسایت باراد

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا