بیماری ها

به بهانه‌ی روز جهانی ستون فقرات؛ این ستون پابرجاست!

کمر درد، دردی که همه در طول زندگی حداقل یک بار تجربه کردیم یا اطرافیان و عزیزانمان با آن رو به رو شدند.  دردی که حاضریم هر کاری برای رفع آن انجام دهیم. نه تنها درد و ناشی از این آسیب غیرقابل تحمل است، بلکه تاثیر آن روی سایر جنبه‌های زندگی فرد نیز مشهود است. غیبت از کار و آسیب‌های ناشی از آن مانند کاهش درآمد، تحمیل هزینه‌های درمانی و مشکلات روحی و روانی، کمر درد را به مساله‌ای بغرنج تبدیل می‌کند.

عاقلانه‌ترین و راحت‌ترین قدم برای جلوگیری از این آسیب‌ها، پیشگیری از بروز این دردهاست. سوالی که مطرح می‌شود این است که “چطور جلوی کمر درد را بگیریم؟”

طبق مطالعات انجام شده، نشستن و نوع نشستن یکی از عوامل بروز درد کمر است. ما بیشترین زمان روز را در حالت نشسته سپری می‌کنیم. نشستن‌های مداوم و طولانی فشار زیادی به کمر و ستون فقرات وارد می‌کند. نشستن در خودرو، نشستن روی صندلی محل کار و نشستن در خانه، بیشترین وضعیت ما را تشکیل می‌دهند. اگر حواسمان به این نشستن باشد، خیلی از مسایل و مشکلات پیش نمی‌آیند.

درباره ستون فقرات

همان‌طور که هر ساختمان و بنایی برای دوام، به ستون‌هایی مستحکم نیاز دارد. توانایی راه رفتن نیز در گرو داشتن یک ستون فقرات سالم است. ستون فقرات با محافظت از ارگان‌های حیاتی بدن مانند ریه و قلب و همچنین تحمل وزن سر، گردن و دست‌ها نقش حساس و پر اهمیتی در بدن ایفا می‌کند، بنابراین هرگونه اختلال یا آسیب به این ستون، روی عملکرد کلی بدن تاثیرگذار است. ستون فقرات افراد بزرگسال دارای یک منحنی طبیعی و S شکل است. این تقعر و تحدب ستون فقرات، به حفظ تعادل کمک و همچنین محدوده حرکتی ستون فقرات را تعیین می‌کند. در وضعیت استاندارد، این انحنای طبیعی حفظ شده و کمترین فشار به آن وارد می‌شود.

چگونه از ابتلا به کمر درد جلوگیری کنیم؟

برای اینکه این ستون سال‌های سال پابرجا باشد، باید موارد متعددی را رعایت کرد. برای مثال عواملی که روی بروز کمردرد تاثیرگذار هستند، عبارتند از: فعالیت بدنی، سبک زندگی، محیط و شرایط زندگی و محیط کار.

داشتن یک فعالیت بدنی روزانه و مستمر، نگه داشتن وزن بدن در حالت نرمال و جلوگیری از اضافه وزن، گنجاندن مواد غذایی مفید در رژیم غذایی، کار کردن در یک محیط استاندارد و ارگونومیک، بخشی از اقداماتی هستند که می‌توان با انجام آنها، از کمر درد در امان ماند. ستون فقرات سالم، تکیه‌گاهی مطمئن و ایمن برای گذراندن یک دوران میانسالی سالم و بدون درد است.

۲۸ مهر ماه به نام روز جهانی “ستون فقرات” نامگذاری شده است. بزرگ‌ترین رویداد جهانی بهداشت که به ارتقای سلامت ستون فقرات کمک می‌کند. شعار امسال (۲۰۲۲) روز جهانی ستون فقرات، “EVERY SPINE COUNTS ” “هر ستون فقراتی مهم است”؛ انتخاب شده است. در راستای این شعار، ستون فقرات در همه‌ی افراد از جمله کودکان، بزرگسالان، کارمندان و افراد مسن دارای اهمیت یکسانی است و باید روی سلامتی آن سرمایه‌گذاری کرد. برای کودکان و نوجوانان با اقداماتی مانند توجه به نحوه‌ی ایستادن و نشستن آنها پشت میز مدرسه و هنگام کار با کامپیوتر و موبایل، به سلامت ستون فقرات آنها کمک کرد.

برای قشر کارمند و افراد پشت میزنشین نیز می‌توان با استفاده از تجهیزات ارگونومیک و استاندارد، وضعیت نشستن آنها را بهبود بخشید و آنها را از بسیاری از دردهای اسکلتی عضلانی دور کرد. رانندگان و افرادی که ساعت‌های زیادی از روز را پشت فرمان اتومبیل سپری می‌کنند نیز می‌توانند با استفاده از تجهیزات ارگونومی مخصوص خودرو، نشستن خود را ارگونومیک و استاندارد کنند تا از فرسودگی شغلی در امان باشند.

در پایان باید یادآور شویم که هر روز و هر لحظه حواسمان به این S حساس و تاثیرگذار (ستون فقرات) باشد تا به C تبدیل نشود. (اگر دقت کنید وقتی با حالت قوز کرده نشستیم، S ستون فقرات به C تبدیل می‌شود.)

 

منبع: وبسایت باراد

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا