ریسک فاکتورهاارگونومی شناختی

می‌خواهید خوش اخلاق باشید؛ پس درست بنشینید

با درست نشستن، استرستان را سرکوب کنید. مطالعات نشان می‌دهد افراد با پوسچر بهتر، شادتر و قوی‌ترند.

دفعه بعد که حس کردید غمگین و افسرده هستید به طرز نشستن پشت میز کار و جلوی کامپیوتر دقت کنید. طبق یافته‌های دانشمندان شناختی احتمالا شما با گردن و شانه‌های افتاده پشت میز کامپیوتر روبه روی مانیتور به جلو خم شده‌اید و به پایین نگاه می‌کنید. نشستن درست علاوه بر جلوگیری از کمر درد و گردن درد با تاثیر مستقیم بر سیستم عصبی، خلقیلات شما را بهبود می‌بخشد. وقتی که احساس یاس می‌کنید، بهترین راه برای آرام شدن، درست نشستن است.

درست است که به خاطر افسردگی و غم در چنین وضعیتی با شانه‌های آویزان نشسته اید اما این هم درست است که به خاطر نشستن در چنین وضعیتی، غمگین و ناراحت هستید. این فلسفه فکری به عنوان Embodied Cognition شناخته شده است به این معنی که ذهن ما روی بدنمان تاثیر می‌گذارد. این باور بر این پایه استوار است که رابطه بین ذهن و بدن دوطرفه است یعنی همان‌طور که ذهن روی بدن تاثیرگذار است، بدن نیز ذهن را مورد هدف قرار می‌دهد.

کارشناسان در تحقیقات سال‌های اخیر نشان داده‌اند که دو دقیقه ژست قدرت در یک روز می‌تواند احساساتمان را نسبت به خودمان تغییر دهد. این تغییر تنها به خاطر نمایش قدرت و اعتماد به نفس به اطرافیان نیست بلکه این تغییر ذهنیت به تغییر هورمون‌های بدنمان یعنی افزیش سطح تستسترون و کاهش سطح کورتیزول یا همان هورمون استرس در مغز مربوط است. 

Richard Petty استاد روانشناسی دانشگاه اوهایو می‌گوید: ناحیه‌ای در مغز وجود دارد که روی اعتماد به نفس تاثیر می‌گذارد اما چگونگی هدف قرار گرفتن این ناحیه اصلا مهم نیست. تشخیص بین اعتماد به نفس واقعی از اعتماد به نفسی که از طریق طرز نشستن و ایستادن ایجاد می‌شود مشکل است. رابطه بین اعتماد به نفس و طرز نشستن دوطرفه عمل می‌کند. درست مثل شادی که به لبخند منتهی می‌شود و لبخندی که به شادی منتهی می گردد.

در تحقیقی که در سال ۲۰۰۹ در ژورنال اروپایی روانشناسی اجتماعی چاپ شد، Richard Petty به همراه دیگر همکارانش، ۷۱ دانش آموز کالج را انتخاب کردند و از آنها خواسته شد عده‌ای راست و مستقیم بنشینند و عده‌ای خم شوند و به زانوهای خود نگاه کنند. در همین حال از دانش آموزان خواسته شد سه ویژگی مثبت و سه ویژگی منفی خود را که فکر می‌کنند با رضایت شغلی و میزان موفقیت در شغلشان مرتبط است را بیان کنند و سپس از دانش آموزان خواسته شد به میزان موفقیت خود در حرفه‌شان نمره بدهند.

محققان دریافتند نمره‌ای که دانش آموزان به خودشان می‌دهند به طرز نشستن آنها مرتبط است. دانش آموزانی که راست و درست نشسته بودند به ویژگی‌های مثبت و منفی خود باور داشتند و آنهایی که با سرهای خم نشسته بودند به هیچ یک از افکار خود اعتماد نداشتند.

در پژوهش Richard petty در سال ۲۰۱۲ مشخص شد همان‌طور که احساسات و افکار روی طرز نشستن و ایستادن تاثیر می‌گذارد، طرز قرارگیری بدن روی احساسات و افکار تاثیر دارند.

از آنجایی که پوسچر روی خلقیات و افکار تاثیر می‌گذارد، نشستن‌های طولانی مدت پشت کامپیوتر و نگاه کردن با سرهای خمیده، تاثیر زیادی روی افزایش افسردگی در سال‌های اخیر داشته است. خم کردن سر همچنین به‌عنوان عامل سردردهای مکرر، شانه درد و گردن درد شناخته می‌شود.

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند برای جلوگیری از خم کردن سر از نگهدارنده‌های مانیتور(مانیتور استند) با قابلیت تنظیم ارتفاع استفاده کنید. هنگام کار با کامپیوتر بالای مانیتور باید در راستای چشم باشد. هنگام رانندگی می‌توانید آینه را کمی بالاتر نصب کنید تا مجبور باشید راست و درست بنشینید. همچنین نرم‌افزارهای هشدار دهنده پوسچر را روی موبایل یا کامپیوتر نصب کنید تا درست نشستن را به شما یادآوری کند.

رفرنس: fastcompany, lifehacker

 

منبع: وبسایت باراد

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا