بیماری هاریسک فاکتورها

چگونه هنگام نشستن از درد دنبالچه جلوگیری کنیم؟

امروزه بیشتر ساعات روز را در حال نشستن هستیم. نشستن هم مانند دیگر فرایندهای طبیعی به بهترین شکل در بدن انجام می‌شود، اما نشستن طولانی مدت پدیده‌ای نوظهور است که ما به بدنمان تحمیل کردیم. امروزه بشر تمام کارهایش را در حال نشسته انجام می‌دهد، در حالی‌که بدن انسان برای این همه نشستن طراحی و ساخته نشده است. برای کاهش اثرات مخرب نشستن‌های طولانی مدت بر اسکلت و بافت‌های بدن انسان، محصولات ارگونومی و طبی طراحی و تولید شده‌اند که می‌توانند فشار وارد بر اندام‌های بدن را کاهش دهند.

فشار وارد بر استخوان‌های نشیمنگاهی

استخوان پاشنه پا و استخوان‌های نشیمنگاهی دو استخوانی هستند که برای تحمل بیشترین فشارها در بدن انسان تکامل یافته‌اند. استخوان‌های نشیمنگاهی یا Ischail tuberosities مهم‌ترین و بهترین ناحیه برای تحمل وزن هنگام نشستن هستند.  

استخوان‌های نشیمنگاهی تنها ۸ % سطح تماس با صندلی را اشغال می‌کنند و این در حالیست که ۶۵ % وزن بدن را تحمل می‌نمایند بنابراین به استخوان‌های نشیمنگاهی فشار زیادی وارد می‌شود.  

اگر روی یک سطح صاف و بدون انعطاف بنشینیم، استخوان‌های نشیمنگاهی در ته لگن، به ناحیه‌ی کوچکی از عضلات سرینی یا همان عضلات باسن، عصب سیاتیک و رگ‌ها ساییده می‌شوند که فرد را دچار بی قراری و درد می‌کند. در این هنگام سعی می‌کنید از جایتان بلند شوید و درد را کاهش دهید اما دوباره به محض نشستن این درد سراغتان می‌آید. 

اگر قدرت جابه جا شدن نداشتیم این فشار می‌توانست در عرض ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باعث بسته شدن مویرگ‌ها و عدم تغذیه و اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها گردد و پوست و عضلات را تخریب نماید. این همان چیزی است که به آن زخم بستر می‌گویند و متاسفانه معلولین حرکتی با آن مواجه هستند.

برای کاهش فشار وارد بر استخوان‌های نشیمنگاهی و عضلات اطراف آن باید از یک به‌نشین مناسب استفاده کنید. 

کاهش فشار بر استخوان - به نشین ارگونومیک ارتوپدی باراد

فشار بر دنبالچه 

یکی دیگر از دلایل درد در ناحیه باسن، فشار بر دنبالچه می‌باشد. دنبالچه یا Coccyx در انتهای پایینی ستون مهره قرار دارد. این قسمت از ۵-۳ مهره در ستون فقرات تشکیل شده که پشت سر هم قرار گرفته‌اند و بین آنها دیسک بین مهره‌ای قرار دارد که روی هم یک شکل مثلثی را ایجاد می‌کنند و حرکت بین آنها محدود می‌باشد. استخوان‌های کوچک دنبالچه حرکت محدودی نسبت به هم دارند که اگر این حرکت از حد معمول خود خارج شود، دنبالچه دچار تورم و درد می‌شود. 

به نشین ارگونومیک ارتوپدی باراد - درد دنبالچه

دنبالچه عضو حساسی است که در هنگام نشستن بر آن فشار وارد می‌شود؛ بنابراین نشستن طولانی مدت می‌تواند دنبالچه را دردناک کرده به طوری‌که فرد در باسن احساس درد می‌کند. حتی بعضی از افراد به جای نشستن روی استخوان نشیمنگاهی لگن، روی دنبالچه می‌نشینند در این حالت به جای آنکه استخوان‌های قوی نشیمنگاهی وزن بدن را تحمل کنند، این وزن روی استخوان‌های حساس دنبالچه وارد شده و در نتیجه دنبالچه دچار درد و التهاب می‌شود.

به نشین ارگونومیک ارتوپدی باراد - درد در باسن

درمان درد دنبالچه

تجهیزات ارگونومی می‌توانند به عنوان درمان درد دنبالچه هم به کار گرفته شوند. پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از درد در باسن هنگام نشستن، از به‌نشین ارتوپدی استفاده کنید. به نشین‌های ارتوپدی که در بعضی از برندها به عنوان زیرنشیمنی، رینگ یا ارینگ معرفی می‌شوند، می‌توانند از فشار وارد بر دنبالچه و استخوان‌های نشیمنگاهی هنگام نشستن بکاهند و نشستن را راحت و بدون درد سازند.

 

منبع: وبسایت باراد

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا