بیماری ها

چگونه از گودی کمر پیشگیری کنیم؟

گودی بیش از حد کمراز شایع ترین اختلالات در انحناهای ستون فقرات است. بسیاری از ما دلیل کمردردهای خود را گودی کمر می دانیم. گودی بیش از حد کمر چیست؟ چرا به وجود می آید؟ راه های پیشگیری از گودی کمر چیست؟

در صورتی که ستون فقرات را از نیم رخ نگاه کنید، متوجه وجود یک سری فرورفتگی ها و برجستگی هایی در قسمت های مختلف آن خواهید شد.

در حالت طبیعی، فقرات گردن دارای یک انحنا به سمت داخل، فقرات پشتی دارای انحنا به سمت خارج و ناحیه کمر دارای انحنای رو به جلو می باشند.

وجود این انحناها برای ما نقشی بسیار مهم داشته و بسیاری از توانایی های ما در اثر همین برجستگی ها و فرورفتگی ها پدید می آید و اصولا توانایی ایستادن ما تا حد بسیار زیادی مدیون همین انحناها است! میزان انحنای ستون فقرات در یک ناحیه، بر سایر قسمت ها نیز اثر گذاشته و می تواند آن ها را تغییر دهد.

وقتی میزان انحنای کمر به حدی بیشتر از میزان طبیعی آن می رسد برای نامیدن آن اصطلاحا از کلمه هیپرلوردوزیس (hyperlordosis) یا گودی بیش از حد کمر استفاده می کنیم.

برخی از علل گودی بیش از حد کمر:

۱- آکندروپلازی: این بیماری در حقیقت ارثی بوده و با اختلال در رشد و تکامل استخوان ها و نسوج غضروفی همراه است. در این بیماری دست و پاها کوتاه هستند.

۲- التهاب دیسک کمر

۳- قوز بیش از حد ناحیه پشت:  در این حالت ستون فقرات کمر به طور جبرانی دچار انحنای بیش از حد می گردد.

۴- چاقی: بزرگی بیش از حد شکم و ضعف عضلات این ناحیه باعث کشیدگی بیش از حد ستون فقرات به سمت جلو و افزایش گودی کمر خواهد شد.

۵- پوکی استخوان: با تسهیل تغییر ارتفاع و شکل نرمال مهره ها باعث تغییر انحناهای طبیعی ستون فقرات می شود.

۶- در رفتگی تدریجی مهره ها: این حالت اغلب در ناحیه ی کمر دیده می شود و با لغزش یا جابجایی مهره ها همراه است. این بیماران معمولا از کمردرد، احساس جدا شدگی و لقی کمر، گودی بیش از حد کمر و برجستگی باسن شکایت دارند.

۷-ضعف عضلات شکمی حرکات ورزشی 

آیا درست نشسته اید؟

اغلب ما بدون این که خودمان آگاه باشیم در بسیاری از اوقات روز با بد نشستن و استفاده ناصحیح از ستون فقرات مان به تخریب و پیری زودرس و آن دامن می زنیم. بسیاری از دردهای گردن، کتف، شانه، کمر و… در اثر ناآگاهی از طرز استفاده صحیح از بدن به وجود می آیند.

برای درست نشستن، از یک صندلی مناسب بهره بگیرید. این صندلی باید توانایی تغییر ارتفاع را داشته و همچنین پشتی آن نیز بتواند قابل تنظیم باشد تا فشارهای وارده بر ناحیه پشت را کاهش دهد.

زانوهای شما باید هم سطح مفصل لگن تان باشند. سعی کنید صاف بنشینید و از لمیدن یا خم شدن بر روی میز کار پرهیز نمایید. در صورت نیازاز یک بالشتک کوچک و مناسب بهره بگیرید.

کف پاها را صاف بر روی زمین بگذارید و در صورت لزوم از یک زیر پایی مناسب استفاده کنید و هیچ گاه پاها را به صورت ضربدری قرار نداده و یا روی نوک پنجه نگه ندارید. این کار از وارد شدن فشارهای بیش از حد بر مفاصل شما جلوگیری خواهد کرد. از جمع کردن پا زیر تنه خودداری کنید.

در صورتی که با مانیتور کامپیوتر کار می کنید حداقل فاصله ۲۵ تا ۷۵ سانتیمتر بین چشم و صفحه را رعایت کنید. برای این کار رعایت فاصله ای معادل طول بازو کفایت می کند. بالای صفحه مانیتور باید در سطح چشم شما باشد، این کار می تواند با استفاده از چند کتاب صورت گیرد.

چگونه از گودی کمر پیشگیری کنیم؟

  • برای بلند کردن اجسام سنگین هیچ گاه کمر را در حالی که زانوهایتان صاف است، خم نکنید.
  • هنگام بلند کردن اجسام از چرخیدن دوری کنید.
  • به جای کمر زانوهای خود را خم کنید.
  • جسمی را که بلند کرده اید نزدیک به بدنتان نگه دارید و اجسام را تا سطح سینه خود بالا بگیرید.
  • در صورت سنگین بودن اجسام از سایر افراد کمک بگیرید.
  • هنگام ایستادن سعی کنید یک پای خود را بالا نگه دارید و به تناوب حالت خود را تغییر دهید.
  • تلاش کنید به گونه ای بایستید که سه قوس ستون فقرات شما در وضعیت طبیعی قرار گیرند.
  • هنگام راه رفتن، سر را بالا نگه دارید و از کفش راحت و یا پاشنه کوتاه استفاده کنید.
  • سعی کنید قوس گردن را در وضعیت عادی نگه دارید.
  • شکم را داخل نگه دارید و لگن را مقداری بچرخانید. به این ترتیب شما قوس طبیعی کمرتان را حفظ خواهید کرد.
  • برای اینکه در هنگام نشستن قوز نکنید، از نشستن بر روی صندلی هایی که بلند است یا از میز شما زیاد فاصله دارد، پرهیز کنید.
  • بر روی صندلی هایی بنشینید که ارتفاعشان به اندازه ای است که شما به راحتی قادر به قرار دادن کف پاها بر روی زمین هستید، در حالی که زانوهای شما هم سطح لگن قرار گرفته باشند.
  • از خوابیدن بر روی تشک های نرم پرهیز کنید.
  • خوابیدن بر روی شکم به ایجاد قوس ناسالم در کمر منجر می شود.
  • از تشک های نیمه سفت برای خوابیدن استفاده کنید. روی پهلو بخوابید و زانوهای خود را خم کنید یا به پشت بخوابید و یک بالش در زیر زانوهای خود قرار دهید.

منبع: https://hirasanatmarivan.ir

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا