بیماری ها

گوژپشتی (قوز پشتی) در هر سنی قابل درمان است

وقتی از یک سمت به ستون فقرات نگاه کنیم، دارای ۳ انحنای طبیعی است. ستون فقرات سینه‌ای دارای برآمدگی است، گوژپشتی وقتی اتفاق می‌افتد که ستون فقرات سینه ای به طور غیر طبیعی گرد و برآمده شود.

گوژپشت

شانه‌های آویزان و قوز پشتی ممکن است در سنین بالا غیر قابل اصلاح به نظر برسد. شاید شما فکر می‌کنید دیگر فرصتی برای تغییر ندارید اما کارشناسان می‌گویند هنوز هم شانس داشتن یک قامت زیبا و برافراشته را دارید‌.

چه چیزهایی به  قامت و پوسچر شما آسیب می‌رسانند؟

گوژپشتی و قامت خمیده معمولا در عادت‌ها و رفتارهای زندگی مدرن مانند کار کردن با کامپیوتر و لپ‌تاپ، نشستن طولانی مدت، لم دادن روی کاناپه و صندلی راحتی جلوی تلویزیون و کار با تلفن‌های همراه با سر خم، ریشه دارد. خم شدن قامت و گوژپشتی می‌تواند به خاطر حمل اشیا سنگین در کارخانجات و سوپرمارکت‌ها یا کارگاه‌های ساختمانی، برای کارگران این حوزه نیز اتفاق بیافتد.

همه‌ی این فعالیت‌ها می‌تواند باعث گوژپشتی شوند یا شانه‌ها را آویزان کنند. خم شدن به جلو باعث کشیدگی بیش از حد و ضعیف شدن عضلات در پشت شانه‌ها می‌شود و عضلات جلوی شانه و سینه را کوتاه می‌کند. نیروی جاذبه بدن را به جلو می‌کشد چرا که عضلات ضعیف هستند و نمی‌توانند جثه را به عقب بکشند و بر خلاف نیروی جاذبه عمل کنند. اگر هسته‌ی عضلات در پشت و شکم به خاطر کم تحرکی ضعیف شود، گوژپشتی اتفاق می‌افتد که در مشاغل با نشستن‌های طولانی مدت، بسیار دیده می‌شود. عملکرد عضلات پشت و شکم برای حمل کردن جثه و صاف نگه داشتن بدن بسیار حیاتی است. 

دلیل دیگر قامت خمیده و گوژپشتی ناشی از شکستگی استخوان‌های پشت می‌باشد. افراد مبتلا به پوکی استخوان ممکن است شکستگی را تجربه کنند چرا که مهره‌های پشت به اندازه‌ای محکم و قوی نیستند که وزن بدن را تحمل کنند.

پیامدهای پوسچر نادرست (نشستن و ایستادن نادرست)

بعضی افراد می‌پرسند چرا باید طرز نشستن و ایستادنمان را تغییر دهیم؟ باید بدانیم نشستن نادرست و ابتلا به گوژپشتی باعث می‌شود مرکز ثقل بدن به جلو منتقل شود و ریسک افتادن افزایش یابد. هر روز که می‌گذرد بخشی از مضرات نشستن‌های نادرست و طولانی مدت آشکار می‌شود. از دردهای اسکلتی عضلانی مانند گردن درد، کمردرد، پا درد، مچ درد، تا بیماری‌های مزمن مانند فتق دیسک کمر، فتق دیسک گردن، آرتروز و گوژپشتی. همچنین افزایش فشار خون، تضعیف سیستم ایمنی، کاهش عملکرد شش‌ها، کاهش اکسیژن رسانی به مغز، مشکل در هضم غذا، تکرر ادرار، ابتلا به هموروئید، واریس و سردرد گردنی، تنها بخشی از مضرات نشستن‌های نادرست هستند.

پس به اندازه کافی دلیل حیاتی برای درست نشستن  داریم

چگونه گوژپشتی خود را درمان کنیم ؟

کلید اصلاح گوژپشتی قوی کردن و کشش عضلات بالای پشت و سینه است که ورزش‌های خاصی به این منظور توصیه می‌شوند. نشستن درست، هنگام کار با مانیتور و لپ‌تاپ نیز از ابتلا به گوژپشتی جلوگیری کرده و در درمان آن موثر است.

رفرنس: health.harvard.eu

 

منبع: وبسایت باراد

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا