ارگونومی اداریبیماری ها

چگونه هنگام کار با کامپیوتر دچار گردن درد نشویم؟

به طور میانگین سر هر فرد بین ۴/۵ تا ۶ کیلوگرم وزن دارد که تقریبا برابر با وزن توپ بولینگ است. تصور کنید یک توپ بولینگ را در دستتان گرفته‌اید، دستانتان هم کاملا کشیده است و توپ از بدن شما دور است. مطمئناً بعد از گذشت ۱۰ ثانیه دستانتان شروع به درد گرفتن می‌کند شاید دیگر نتوانید تحملش کنید. حال توپ را به خودتان نزدیک کنید طوری که آرنجتان خم شود و توپ نزدیک بدنتان باشد. حالا می‌توانید وزن توپ را ساعت‌ها تحمل کنید. این مثال درست همانند خم کردن سر هنگام کار با کامپیوتر یا لپ‌تاپ است. وقتی ساعات طولانی پشت میز کار سرتان را خم می‌کنید درست همین اتفاق برای گردنتان می‌افتد و وزن گردنتان چندین برابر حس می‌شود.

ستون فقرات

یک خط فرضی در وسط بدنتان در نظر بگیرید این مرکز ثقل بدن است. سر باید مستقیما روی ستون فقرات قرار داشته باشد تا وزنش روی مرکز ثقل بدن بیافتد. هر چه سرتان را از این خط دورتر نگه دارید و بیشتر خم کنید فشار بیشتری به گردنتان وارد می‌شود یعنی اینکه ماهیچه‌های گردن برای نگه داشتن سر باید سخت کار کنند و جای تعجب نیست که وسط کار، دچار گردن درد شوید.  

درست نشستن

هیچ می‌دانید به ازاء هر دو و نیم سانتیمتری که سرتان را به جلو خم می‌کنید،چهار و نیم کیلوگرم به وزنی که گردن باید تحمل کند، اضافه می‌شود. سر و شانه‌ها مجبورند تمام روز این وزن را تحمل کنند در واقع عضلات گردن تحت یک انقباض ایستایی طولانی مدت قرار می‌گیرند. مطالعات نشان داده است با افزایش انقباض، جریان خون در میان یک عضله کاهش پیدا می‌کند و تولید اسید لاکتیک و متابولیک‌هایی می‌کند که در گردن درد، خستگی و سوزش ایجاد می‌کنند. در این لحظه افراد سعی می‌کنند با ماساژ به طور موقت تسکین پیدا کنند. Kapandji, Physiology of Joints, Vol. 3.

وزن سر

مجله‌ی آمریکایی مدیریت درد در آمریکا در سال ۲۰۰۴ رابطه‌ی بین خم کردن سر به جلو با دردهای مزمن از جمله کمردرد، گردن درد، سردردهای گردنی و بیماری های مرتبط با استرس را گزارش داد و بیان کرد فشار اضافی روی گردن، انحنای طبیعی ستون فقرات گردنی را تغییر می‌دهد. تغییر انحنای طبیعی ستون فقرات گردنی فشار زیادی روی ماهیچه‌ها، رباط‌ها، مفاصل بین مهره‌ای پشتی و استخوان‌ها وارد می‌کند.

ستون فقرات گردنی

تحقیقات ارائه شده در سی و یکمین کنفرانس بین‌المللی سالانه‌ی Minneapolis, Minnesota, USA, (2009) IEEE EMBS بیان می‌کند: خم کردن سر به جلو به دردهای ماهیچه‌ای و سردرد می‌انجامد و می‌تواند به بیماری‌هایی مزمن همچون آرتروز منتهی شود. خم کردن سر به جلو روند پیری مفاصل بین مهره‌ای را سرعت می‌بخشد و بیماری‌های مفصلی را در فرد ایجاد می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که خم کردن سر به جلو عملکرد تمام قسمت‌های بدن از تنفس تا تولید هورمون‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دردهای ستون فقرات، سردرد گردنی، اختلالات روحی، افرایش فشار خون، کاهش ظرفیت شش‌ها، کاهش اکسیژن رسانی به مغز، تضعیف سیستم ایمنی بدن جزو مواردی هستند که تحت تاثیر طرز قرارگیری وضعیت بدن هستند.

خم کردن سر

 

منبع: وبسایت باراد

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا