ارگونومی بارداری

چگونگی استفاده از پشتی طبی گرمایشی در دوران بارداری

محصولات گرمایشی برای کاهش درد عضلات و مفاصل در دوران بارداری می توانند استفاده شوند اما نباید این محصولات درجه حرارت بدن را افزایش دهند.

متخصصان زنان و زایمان و ماماها به طور معمول نسبت به استفاده از وان آب گرم در دوران بارداری هشدار می‌دهند، بنابراین قابل درک است که زنان ممکن است در مورد سایر منابع گرما در دوران بارداری از جمله پشتی‌های طبی گرمایشی و  پدهای گرم‌کننده نگران باشند.

 در سه ماهه سوم با جابجایی رباط‌ها و افزایش وزن رحم، بسیاری از زنان کمر درد و شکم درد را تجربه می‌کنند. معمولاً استفاده از پد حرارتی یا پشتی طبی  برای دوره‌های کوتاه اشکالی ندارد و حتی ممکن است نسبت به سایر مسکن‌ها مانند ایبوپروفن‌ها ایمن‌تر باشد.

در این مقاله بررسی می‌کنیم چه زمانی استفاده از محصولات گرمایشی  مثل پشتی‌های طبی گرمایشی و انواع پدها‌ی گرمایشی برای مادران باردار بی‌خطر است و در مورد فواید و خطرات آن صحبت می‌کنیم. ما همچنین به سایر گزینه‌های تسکین درد که افراد می‌توانند در دوران بارداری استفاده کنند، نگاهی می‌اندازیم.

آیا محصولات گرمایشی برای مادر باردار و جنین بی‌خطر هستند؟

برخی از مادران باردار نگران استفاده از محصولات گرمایشی در دوران بارداری هستند زیرا دمای بالای بدن می‌تواند به جنین در حال رشد آسیب برساند. هنگامی که دمای بدن یک زن افزایش می‌یابد، دمای بدن کودک نیز می‌تواند افزایش یابد. افزایش قابل توجه دما می‌تواند باعث ناهنجاری هنگام تولید شود.

تا وقتی که محصولات گرمایشی مثل انواع پد‌ها، انواع پشتی‌های طبی انواع به نشین‌ها و غیره درجه حرارت مرکز بدن را بالا نبرند، برای زنان باردار بی‌خطر هستند. اگر گرمادهی محصولی که استفاده می‌کنید متناوب نیست به این معنی که قطع و وصل نمی‌شود نمی‌توانید در حالی که باردارید در طول شب و در حال خواب از آن استفاده کنید. اما می‌توانید در فواصل ۱۰ دقیقه‌ای از محصولات گرمایشی استفاده کنید.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ استفاده از وان آب گرم در اوایل بارداری را با ناهنجاری‌های لوله عصبی مرتبط دانست. لوله عصبی ساختاری است که در نهایت مغز و نخاع را تشکیل می‌دهد. هر گونه آسیب به لوله عصبی می‌تواند باعث آسیب مغزی و سایر عوارض جدی شود. این مطالعه نشان داد که استفاده منظم از جکوزی خطرناک است.

اگر چه که به طور مستقیم مطالعه وسیع و کاملی درمورد بی‌خطر بودن محصولات گرمایشی در طول بارداری صورت نگرفته است، بعید به نظر می‌رسد که این محصولات بتوانند درجه حرارت مرکزی بدن را افزایش دهند مضافا اینکه حوله‌های گرم و پد‌های گرمایشی به طور معمول توسط زنان باردار برای کاهش درد استفاده می‌شوند و یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ به این نتیجه رسید که ترکیب چندین درمان به طور همزمان، مانند ورزش هوازی، پد‌های گرمایشی و مراقبت‌های کایروپراکتیک برای تسکین درد مؤثر است. این مطالعه هیچ پیامد نامطلوب مرتبط با پد‌های گرمایشی را مشاهده نکرد.

شرایط استفاده از محصولات گرمایشی روی شکم و کمر در دوران بارداری

بسیاری از زنان در مورد استفاده از یک پد گرم‌کننده روی شکم یا پشتی طبی گرمایشی در تماس با کمر که البته معمولاً در دوران بارداری دردناک هستند، نگرانی دارند.

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از پد‌های گرم‌کننده روی شکم یا پشت برای دوره‌های کوتاه مدت خطرناک است. بسیاری از پزشکان حرارت کم را برای درد کمر یا لگن توصیه می‌کنند. با این حال، همیشه قبل از اعمال گرما به شکم یا پشت با یک پزشک صحبت کنید.

برای به حداقل رساندن خطرات احتمالی برای کودک در حال رشد موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

۱- استفاده از پد‌های گرم‌کننده را در سه ماهه اول محدود کنید زیرا ممکن است این زمان خطرناک‌ترین زمان برای افزایش دمای بدن باشد.

۲- اگر استفاده از پد گرمایی باعث می‌شود که احساس گرما، گرمازدگی یا تعریق کنید، استفاده از آن را متوقف کنید.

۳- محصولات گرمایشی را به مدت ۱۰ دقیقه یا کمتر به کار ببرید.

۴- اگر رفتار جنین تغییر کرد، مانند افزایش یا کاهش حرکت، استفاده از پد گرم کننده را متوقف کنید.

۵- از استفاده از منابع متعدد گرما خودداری کنید. به عنوان مثال، از سشوار و پشتی طبی گرمایشی همزمان استفاده نکنید، زیرا کنترل گرما دشوارتر است و خنک شدن بدن را سخت می کند.

۶- برای تسکین درد از استفاده از وان آب گرم، سونا یا دوش بسیار آب گرم خودداری کنید.

۷- هر فردی که خونریزی دارد یا مایع آمنیوتیک نشت می‌کند نباید از پد گرم‌کننده استفاده کند مگر اینکه از یک متخصص زنان و زایمان اجازه بگیرد.

فواید استفاده از محصولات گرمایشی برای مادران باردار

محصولات گرمایشی مثل پشتی طبی گرمایشی می‌تواند جایگزین مناسبی برای مسکن‌های خانگی باشد. هر مادر بارداری که در دوران بارداری از مسکن‌ها استفاده می‌کند باید در مورد بهترین و بی‌خطرترین نوع دارو‌ها با پزشک صحبت کند.

یک پشتی طبی گرمایشی می‌تواند:

 ۱- گردش خون را افزایش دهد.

۲- از اسپاسم عضلانی دردناک جلوگیری کند و یا آن را کاهش دهد.

۳- تحرک را در عضلات سفت شده بهبود بخشد.

۴- درد را تسکین دهد.

رفرنسها:

Maternal use of hot tub and major structural birth defects

A randomized controlled trial comparing a multimodal intervention and standard obstetrics care for low back and pelvic pain in pregnancy

 

منبع: وبلاگ باراد

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا