ارگونومی وسائل نقلیه

۵ نکته مهم درباره صحیح نشستن پشت فرمان خودرو

حفظ وضعیت بدنی مناسب، برای ما که هر روز زمان قابل‌توجهی را پشت فرمان خودرو می‌گذرانیم، یک از مهم‌ترین نکاتی است که باید هنگام رانندگی رعایت کنیم. کمردرد، گردن درد و پادرد از رایج‌ترین شکایات افرادی است که برای مدت طولانی روی صندلی خودرو می‌نشینند. رعایت روش صحیح نشستن پشت فرمان خودرو، از آسیب‌های احتمالی به کمر و ستون فقرات پیشگیری می‌کند. در این مطلب با نکات مهم صحیح نشستن پشت فرمان خودرو آشنا می‌شویم.

تنظیم پشتی و ارتفاع صندلی

تنظیم صحیح پشتی و ارتفاع صندلی باعث می‌شود کل قوس کمر پر شود و ستون فقرات در وضعیت بهتری قرار بگیرد. اگر صندلی خودرو شما این قابلیت را ندارد از یک بالشت در قسمت کمر استفاده کنید.

در حالتی که صندلی خودرو به‌درستی تنظیم شده باشد، فشار کمتری به ران‌ها و لگن وارد می‌شود و به‌راحتی به پدال‌ها دسترسی دارید.

تنظیم فاصله مناسب از فرمان

فرمان خودرو را به نحوی تنظیم کنید که دست‌ها بدون کشش روی آن قرار گیرند و آرنج‌ها کمی خم باشند. فاصله مناسب از فرمان خودرو باعث می‌شود در صورت وقوع حادثه، کیسه هوا، فضای کافی برای بازشدن داشته باشد و در حالت عادی هم کمربند ایمنی به‌راحتی باز و بسته شود.

تنظیم بالشتک پشت سر صندلی

برای پیشگیری از آسیب‌های وارده به گردن، بهتر است از بالشتک پشت صندلی استفاده کنید و ارتفاع آن را طوری تنظیم کنید که پشت سرتان درست در وسط بالشتک قرار بگیرد. در حالت ایده آل، بالای سر شما باید هم‌سطح بالای بالشتک باشد.

اطمینان درست بستن کمربند ایمنی

کمربند ایمنی را طوری ببندید که تسمه آن از روی استخوان لگن عبور کند. کمربند ایمنی را در پشت یا زیربغل خود قرار ندهید. همچنین از قراردادن بند کمربند روی شکمتان پرهیز کنید، وظیفه اصلی کمربند ایمنی مراقبت از استخوان لگن است نه شکمتان. استفاده صحیح از کمربند ایمنی یکی از نکات حیاتی صحیح نشستن پشت فرمان خودرو است.

پرهیز از نگه‌داشتن پا روی کلاچ

 اگر با خودروی دنده‌ای رانندگی می‌کنید، فقط هنگام گرفتن پدال کلاچ، از پای چپ خود استفاده کنید و در غیر این صورت پای خود را کف خودرو قرار دهید. قرارگیری دائمی پای چپ روی پدال کلاچ باعث آسیب رسیدن به کمر و لگن می‌شود. اگر فضای کافی برای قراردادن پای چپتان در کف خودرو ندارید احتمالاً فاصله مناسب از پدال‌ها را رعایت نکرده‌اید. صندلی خود را طوری تنظیم کنید که فضای کافی برای جابه‌جاکردن پا و جلوگیری از لمس پدال داشته باشید.

صحیح نشستن پشت فرمان خودرو باعث می‌شود کمتر دچار خستگی و بدن‌درد شوید. اگر روزانه مدت زیادی پشت فرمان خودرو هستید یا هرچند وقت یکبار رانندگی می‌کنید تفاوتی ندارد، رعایت وضعیت صحیح رانندگی برای سلامتی و ایمنی خودتان یک نکته اساسی است.

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا