ارگونومی وسائل نقلیه

جلوگیری از کمردرد در هنگام رانندگی

اگر هنگام رانندگی یا بعد از آن دچار کمردرد می شوید حتما این سئوالات برای شما ایجاد شده است که چگونه رانندگی باعث کمردرد می شود؟ بهترین وضعیت نشستن هنگام رانندگی چیست؟ چه چیزی می تواند به شما کمک کند تا کمتر دچار کمردرد شوید؟ آیا صندلی تان را درست تنظیم می کنید؟

رانندگی تشدید کننده کمردرد است و می تواند دلیل آن نیز باشد. میزان ابتلا به کمردرد بین رانندگان حتی از افراد پشت میز نشین مثل کارمندان بانک بیشتر است. مشخص شده است که رانندگان حرفه ای وسایل نقلیه‌ی مختلف ریسک بالایی برای ابتلا به سیاتیک، تغییر مکان دیسک های بین مهره‌ای و کمردردها دارند.

چگونه رانندگی باعث کمردرد می شود؟

  • نشستن نادرست بر روی صندلی

 هنگام رانندگی، انحنای ستون فقرات در ناحیه کمر یا همان گودی کمر صاف می شود و همین مهمترین دلیل کمردرد شماست. همیشه در هر حالتی مراقب گودی کمرتان باشید. حفظ گودی کمر علامت درست نشستن است. وقتی گودی کمر حفظ می شود ستون فقرات در بهترین وضعیت خود قرار گرفته‌اند اما وقتی در وضعیت نادرست می نشینیم گودی کمر صاف می شود، فشار زیادی به عضلات، رباط ها و دیسک‌های کمر وارد شده و به کمردرد و بیماری های ستون فقرات از جمله آرتروز، سیاتیک و فتق دیسک مبتلا می شویم.

  • قابل تنظیم نبودن صندلی خودرو

صندلی ها در بعضی از خودروها قابلیت تنظیم ندارند به طوری که نمی توان برای نشستن صحیح صندلی را به جلو و عقب و بالا و پایین کشید. همین عدم تنظیم صندلی، باعث نشستن غلط و آسیب به ستون فقرات و کمردرد می‌شود.

  • وجود دست اندازهای جاده‌ای متعدد و عدم عملکرد مناسب کمک فنرهای خودرو

وجود دست اندازهای مختلف هنگام رانندگی و انتقال ارتعاشات و لرزش‌های خودرو به ستون فقرات باعث کمردرد می شود.

  • عدم تناسب فیزیک بدنی راننده با خودرو

خودروهای مدرن سقف کوتاهی دارند بنابراین فضای داخلی خودرو کاهش می یابد. به علت کوچکی کابین راننده، اغلب صندلی ها پایین و عقب‌تر تنظیم می شوند به همین دلیل هنگام نشستن پاها خیلی کشیده می شوند تا به پدال ها برسند که این به نوبه خود باعث چرخش لگن و تغییر انحنای گودی کمر و صاف شدن آن می گردد. صاف شدن گودی کمر فشار زیادی را به عضلات، رباط‌ها و دیسک های بین مهره‌ای وارد می کند.

همانطور که در بالا نیز توضیح داده شد خودروهای مدرن سقف کوتاهی دارند و فضای کابین راننده کوچک است و بنابراین صندلی‌ها پایین‌تر و عقب‌تر تنظیم می شوند. وقتی صندلی به عقب کشیده می شود کشیدگی روی عضلات گردن نیز در این شرایط اتفاق می افتد چرا که راننده مجبور است تا ۲۰ درجه سرش را به پایین خم کند تا بتواند از شیشه جلوی اتومبیل مسیر را ببیند.

  • سفتی بیش از حد پدال ها

بهترین وضعیت نشستن هنگام رانندگی چیست؟

۱- به صندلی کاملا تکیه دهید به طوری که ران ها به طور کامل روی نشیمنگاه صندلی قرار بگیرند. فاصله پشت زانوها تا لبه صندلی باید حدود ۲ انگشت باشد.

۲- فاصله صندلی تا پدال باید طوری تنظیم شود که زانوها کمی خم (در حدود ۱۲۰ درجه) قرار گیرند. صندلی را خیلی دور تنظیم نکنید تا برای استفاده از پدال مجبور به کشیدن پا باشید و ارتفاع صندلیتان  را تنظیم کنید تا اینکه لگن هم‌راستا با زانوها قرار گیرد.

۳- فرمان خودرو را طوری تنظیم کنید که با آرنج خم شده بتوانید فرمان را به راحتی بگیرید. زاویه دست می تواند حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ درجه باشد. تصور کنید فرمان اتومبیل صفحه ساعت است. دست چپ تان را روی ساعت ۹ و دست راست تان را روی ساعت ۳ بگذارید. در این صورت تسلط کامل به فرمان خواهید داشت. رانندگی با یک دست می تواند باعث چرخش ستون فقرات و آسیب به آن گردد.

چگونه هنگام رانندگی کمردرد را کاهش دهیم؟

۱- سعی نکنید با وجود کمردرد به مسیرتان ادامه دهید بلکه از خودرو خارج شوید و کمی حرکت کنید.

۲- برای جلوگیری از انتقال ارتعاشات خودرو به ستون فقرات از یک به نشین (زیرنشیمنی، تشکچه ارگونومیک) مناسب استفاده کنید. مخصوصا اگر مسیر شما دست اندازهای فراوانی دارد.

۳-استفاده از پشتی طبی به عنوان حمایت کننده ستون فقرات، هنگام رانندگی بسیار مهم است. اگر صندلی اتومبیل شما نمی تواند گودی کمرتان را پر کند حتما از پشتی طبی مناسب استفاده کنید. پشتی طبی با قرار دادن ستون فقرات در بهترین وضعیت و با کاهش فشار وارد بر عضلات، رباط ها و مفاصل ستون فقرات از کمردرد جلوگیری می کند.

چگونه برای صندلی اتوموبیل خود یک پشتی طبی مناسب تهیه کنیم؟

پشتی طبی نباید نشیمنگاه صندلی خودرو را اشغال نماید به این معنی که پشتی طبی در بخش نشیمنگاه باید طراحی ظریفی داشته باشد چرا که در غیر این صورت نمی توانید به طور کامل به صندلی تکیه کنید و شانه ها حمایت‌شان را از دست می دهند. ران ها نیز به طور کامل روی نشیمنگاه صندلی قرار نگرفته و حمایت نمی شوند.

یک پشتی طبی باید به قدری سفت باشد تا مانع از صاف شدن گودی کمر گردد و به قدری نرم باشد تا کاربر هنگام استفاده از آن احساس راحتی داشته باشد.

منبع: وبسایت باراد

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا