ارگونومی اداری

طرز صحیح نشستن روی صندلی

 شما هم مجبورید ساعت‌ها پشت میز یا روی صندلی بنشینید؟ اگر شرایط کاری شما به این صورت است پس باید منتظر بمانید که پس از مدتی دچار دردهای کمر، پا یا گردن شوید. ما در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم طرز صحیح نشستن روی صندلی اداری چگونه است و بهترین شیوۀ نشستن را بررسی می‌کنیم. نشستن روی صندلی‌های اداری و ارگونومیک اگر صحیح و بر اساس اصول باشد، شما هرگز دچار عوارض جسمانی نخواهید شد. اگر دوست دارید از شر گردن‌درد و کمردرد تا پایان عمر خلاص شوید، خواندن ادامۀ این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم.

چرا طرز صحیح نشستن روی صندلی مهم است؟

شاید تصور کنید که نشستن کمترین آسیب را در مقایسه با بلند کردن اجسام سنگین یا حتی راه رفتن به کمر وارد می‌کند؛ اما این تصوری اشتباه است. اگر درست ننشینید یا به عبارتی نحوه نشستن روی صندلی اداری را ندانید، پس از مدتی بخش‌های مختلفی از بدن مانند کمر و گردن شما دچار مشکلات فراوانی می‌شود. اگر بتوانید نحوۀ نشستن خود را تصحیح کنید، کمترین آسیب به ستون فقراتتان وارد می‌شود. ‌

زمانی که طریقه صحیح نشستن روی صندلی را بر اساس قواعد و اصول درست تنظیم کنید، عضلات پشتیبان ستون فقرات و رباط‌های درگیر فشار بسیاری را تحمل نمی‌کنند؛ در نتیجه درست مانند زمانی که ستون فقرات در حال استراحت است وضعیتی خنثی دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید نه‌تنها ستون فقرات، بلکه دستگاه عصبی نیز بار کمتری را تحمل می‌کند و در نتیجه عملکرد بهتری را از خود نشان خواهد داد.

علاوه‌بر موارد ذکرشده، اگر طرز درست نشستن روی صندلی را رعایت نکنید دستگاه گوارش، دستگاه تنفسی، عضلات و‌ رباط‌های درگیر نیز عملکرد مناسبی نخواهد داشت. مفاصل شما دچار سایش و التهاب می‌شوند و کارایی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. در صورتی که بتوانید به‌درستی روی صندلی بنشینید این مشکلات از بین خواهد رفت. ‌ نشستن درست ازآن‌جهت اهمیت دارد که می‌تواند از خستگی جلوگیری کند و از طرفی نیز ظاهر فرد را حفظ می‌کند.

انواع نحوه نشستن روی صندلی

شما می‌توانید به شکل‌های مختلفی روی صندلی بنشینید؛ در هر صورت بهتر است بدانید اغلب این مدل‌ها اشتباه است و می‌تواند به اعضای شما آسیب برساند. خم شدن بیش‌ازحد، گذاشتن پاها روی یکدیگر یا حتی گذاشتن پاها روی میز از انواع مختلف و البته اشتباه نشستن روی صندلی است.

۱. نشستن صحیح پشت میز رایانه

اگر ساعت‌های متوالی قرار است پشت میز کامپیوتر بنشینید پس بهتر است با روش صحیح نشستن روی صندلی آشنا باشید تا آسیب جدی به ستون فقرات خود وارد نکنید. دقت کنید که در هنگام کار با رایانه مچ دست خود را صاف کنید و این موضوع زمانی میسر است که آرنج زاویۀ ۹۰ درجه داشته باشد. در نظر داشته باشید نباید مچ دست به جهت بالا یا پایین یا حتی طرفین متمایل شده باشد. علاوه‌بر مچ، باید به نحوی بنشینید که ران شما نیز با سطح زمین موازی باشد و در ضمن زانوها نباید به لبۀ صندلی چسبیده باشند و نیاز به ۲ تا ۳ سانتی‌متر فاصله دارند. ‌

هنگامی که پشت میز رایانه می‌نشینید باید با مانیتور فاصلۀ استانداردی داشته باشید که اغلب بین ۴۵ تا ۵۵ سانتی‌متر است. در ضمن مانیتور نباید بالاتر یا پایین‌تر از سطح چشم‌ها باشد. صفحه‌کلید را در محلی قرار دهید که با توجه به زاویۀ آرنج از ساعد دو سانتی‌متر بالاتر باشد.

۲. نحوه صحیح نشستن روی صندلی در محیط کار 

طرز درست نشستن روی صندلی اهمیت بسیاری برای کارمندان و کارکنان اداره‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی دارد؛ بنابراین باید فاکتورهای مختلفی‌ را در نظر بگیرید تا بر اساس آن به بهترین شکل روی صندلی بنشینید. همانطور که قد و نوع صندلی انتخابی تأثیر بسیاری در نحوۀ نشستن دارد، اصول نشستن صحیح نیز مهم است. به عنوان مثال، باید کف پای خود را روی زمین قرار دهید تا رباط‌ها کشیده نشوند. نباید طوری روی صندلی کارمندی بنشینید که زانوها از مچ پا جلوتر باشد و پشت زانوها به صندلی بچسبد. زانوها باید در یک سطح با باسن قرار بگیرند و در نهایت کمی از آن پایین‌تر باشند.

هنگام نشستن روی صندلی به‌جای منقبض کردن شانه‌های خود، سعی کنید آن‌ها را  شل نگه دارید. ساعد مانند ران باید با زمین موازی باشد و آرنج را کنار بدن نگه دارد. همچنین در نظر داشته باشید برای نگاه کردن به رایانه نباید فشاری روی گردن شما باشد. مهم‌ترین نکته این است که نباید به صورت مداوم پشت میز اداری بنشینید. بهتر است هر چند دقیقه یک‌بار وضعیت خود را تغییر دهید یا از پشت میز بلند شوید.

 وضعیت کمر هنگام نشستن روی صندلی

به نظر شما  طرز صحیح نشستن روی صندلی چگونه باید باشد تا حداقل‌ فشار به کمر وارد شود؟ برای فشار کمتر بهترین کار این است که کمر را صاف نگه دارید و این صافی کمر بیشتر در‌ بخش بالایی موردتوجه است. اگر صندلی شما ارگونومیک باشد قسمت انتهایی کمر باید مطابق شکل آن باشد. اگر چنین صندلی در اختیار ندارید باید با کمک یک بالش گودی کمر خود را پر کنید. اگر برای مدت طولانی روی صندلی نامناسب یا غیراستاندارد بنشینید، دیسک کمر‌ می‌گیرید و خسارت‌های جبران‌ناپذیری شامل حال شما می‌شود.

نحوه قرارگیری پاها و طرز صحیح نشستن روی صندلی

علاوه‌بر نحوۀ قرارگیری کمر روی صندلی که باید شکل خاصی داشته باشد، پاها نیز باید به‌درستی روی زمین قرار بگیرند. اگر به نحوه نشستن روی صندلی و قرار گرفتن‌ پاها‌ توجه‌‌ نکنید، با‌ مشکلات بسیاری مانند اختلال در جریان خون روبه‌رو خواهید شد. بدترین نحوۀ قرار گرفتن پا به شکلی است که در آن نوک انگشتان سطح زمین را لمس کند و پاشنه از کف‌ فاصله داشته باشد. این روش باعث می‌شود تا خون‌رسانی با مشکل روبه‌رو شود و فرد به سوزش کف پا دچار شود. برای این‌ منظور بهتر است کف پای شما سطح زمین را‌ لمس کند و زانو زاویۀ‌ ۹۰ درجه داشته باشد.

بهترین و استانداردترین صندلی برای کارمندان صندلی‌های ارگونومیک است که خرید آن را به همۀ صاحبان کسب‌وکار پیشنهاد می‌کنیم. اگر سؤال شما این است که صندلی اداری ارگونومیک از کجا بخریم باید به شما بگوییم که مبلمان اداری خود را از شرکت‌های معتبر و باسابقه بخرید که محصولاتشان در کنار قیمت منصفانه، کیفیت خوبی هم دارند.

نحوه قرارگیری دست ها و شانه ها هنگام نشستن روی صندلی

از مهم‌ترین اعضای بدن که به صورت غیرمستقیم بر مشکلات کمر تأثیر می‌گذارد حالت دست و بازوها است. کشیدن دست این حالت را چندبرابر می‌کند و منجر به درد در ناحیۀ کتف و شانه می‌شود. برای کاهش این فشار باید دست و بازوی شما زاویه‌ای ۹۰ درجه ایجاد کنند، اما به شرطی که دست نیز با این زاویه احساس راحتی کند و متحمل فشار نشود. اگر از صندلی ارگونومیک و صندلی طبی استفاده می‌کنید، دو دسته در دو طرف نشیمنگاه وجود دارد‌ که باعث کاهش فشار روی بدن می‌شود. ‌ 

نحوه نشستن روی صندلی بر اساس تنظیم صندلی

برای اینکه فشار حداقلی روی بدن تحمیل شود یکی از بهترین کارها این است که از یک‌ صندلی استاندارد استفاده کنید تا مطابق با شکل ارگونومیک بدن باشد. بااین‌حال، با توجه به شرایط جسمی افراد‌ بهترین کار این است که صندلی را تنظیم کنید تا به حالت ایده‌آل‌ برسید. در ادامه، انواع تنظیم‌های صندلی را بررسی می‌کنیم.

۱. تنظیم ارتفاع صندلی

صندلی زمانی می‌تواند به سلامت شما کمک کند‌ که ارتفاع مناسب از سطح زمین در قسمت نشیمنگاه داشته باشد.‌ ارتفاع صندلی را باید به‌نحوی تنظیم کنید که در هنگام نشستن کف پاهای خود را روی زمین قرار دهید. زانوها باید ۹۰ درجه باشند و همۀ نکات بخش‌های قبل در آن رعایت شوند.

سؤال مهمی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که ارتفاع نامناسب صندلی چه مضراتی دارد؟ ارتفاع بیش‌ازحد به بافت ران پا فشار وارد می‌کند و ارتفاع کم نیز لگن‌ را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. در حالت استاندارد و برای افراد نرمال این رقم‌‌ عددی بین ۴۰ تا ۵۳ ‌سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود.

۲. تنظیم دسته صندلی

کار با رایانه یکی از دلایلی است که به تنظیم دسته صندلی اهمیت می‌بخشد. البته این در صورتی است‌ که صندلی شما دسته داشته باشد. ‌برای انتخاب صندلی دقت کنید‌ که حتماً دسته آن قابلیت تنظیم داشته باشد تا بتوانید آن را با میز‌ کار تنظیم کنید.  

بهترین زاویه و طرز صحیح نشستن روی صندلی برای انجام کار 

بهترین زاویه‌ای که به‌عنوان طرز صحیح نشستن روی صندلی انتخاب می‌کنید ۹۰ درجه باشد. زاویۀ بازو و ساعد، زاویۀ زانو و زاویۀ کمر و باسن در بهترین حالتی که با یکدیگر دارند باید ۹۰ درجه باشند تا به یک قسمت بدن فشار نیاید و به صورت کلی‌ فشار بین اندام تقسیم شود.

نشستن روی صندلی برای افرادی که دیسک کمر دارند

اگر به دیسک کمر‌ مبتلا هستید، باید به طرز صحیح نشستن روی صندلی دقت کنید تا کمردرد شما تشدید نشود و فعالیت‌های خود را با کمترین فشار و آسیب به کمر انجام دهید. ‌همچنین استفاده از صندلی مخصوص کمردرد یکی از بهترین راه‌‌حل‌ها برای شما خواهد بود. افرادی که کمردرد دارند به‌هیچ‌عنوان نباید پاهای خود را روی یکدیگر بیندازند. این اقدام باعث می‌شود وزن روی یک پا بیفتد و در نتیجه دچار فتق دیسک و تشدید درد شوید.

هرگز سعی نکنید بدن خود را به یک‌‌ سمت بکشید. باید زاویۀ ۹۰ درجه داشته باشید تا وزن به صورت مساوی توزیع شود؛ در غیر این صورت درد بیشتری را باید تحمل کنید. 

چرا نحوه نشستن روی صندلی منجر به دردهای متعدد می شود؟

در صورتی که مدام پشت میز می‌نشینید ممکن است اندام‌های مختلف بدن شما احساس درد فراوانی بکنند. برای این کار باید بدانید هرکدام از این اندام‌ها چرا دچار درد می‌شوند.

علت درد پا هنگام نشستن روی صندلی 

اگر درست و بر اساس اصول ننشینید، گردش خون دچار اختلال و در نتیجه منجر به احساس درد می‌شود. این اختلال در گردش خون در آینده باعث بی‌حسی و گزگز کردن پا می‌شود. بهتر است یا برای مدتی طولانی ننشینید یا در صورت اجبار پاهای خود را روی یکدیگر نیندازید تا خون‌رسانی انجام شود.

علت درد کمر هنگام نشستن روی صندلی

درد کمر اولین عارضه‌ای است که پشت‌میزنشینی می‌تواند به همراه داشته باشد. ‌در صورتی که اصولی ننشینید، فشار فراوانی به قسمت انتهایی کمر وارد و باعث مشکلات حادی در این بخش از بدن می‌شود. بدن شما نباید به سمت جلو تمایل داشته باشد و خم شدن باعث کشیده شدن رباط‌ها می‌شود.

علت گردن درد هنگام نشستن روی صندلی

دلایل بسیاری وجود دارد که می‌تواند باعث بروز گردن درد در افرادی شود که مدام پای میز کامپیوتر نشسته‌اند یا فعالیتشان به گونه‌ای است که ساعات فراوانی را روی صندلی وقت می‌گذرانند. این دلایل که می‌تواند باعث بروز درد در ناحیۀ گردن شود عبارت‌اند از:

ارتفاع کم: زمانی که ارتفاع صندلی کم باشد فرد ناچار است به صورت مداوم خود را با صفحه مانیتور یا کیبورد هماهنگ کند؛ در نتیجه عضلات ناخودآگاه منقبض و منجر به کاهش جریان خون‌رسانی می‌شود. خستگی و گردن درد از عوارض اصلی ارتفاع کم صندلی خواهد بود.

کشیدن بدن به یک سمت: اگر به‌جای اینکه عضلات دست خود را بکشید تا به ماوس یا کیبورد برسید کل بدن را به سمت مانیتور خم کنید، عضلات ناحیۀ گردن تحت فشار مضاعفی خواهند بود و در نتیجه گردن شما درد خواهد گرفت.

چانه رو به جلو: اگر بدن خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که سر شما به سمت جلو کشیده شود، بافت‌های گردن در طولانی‌مدت آسیب می‌بینند و در نتیجه باعث درد در ناحیه گردن می‌شود. وقتی عضلات گردن مدام منقبض شوند خون‌رسانی کاهش پیدا می‌کند و خستگی و فشار به گردن در نهایت منجر به دیسک گردن خواهد شد.

درست نشستن روی صندلی برای افزایش سلامتی

بسیاری از ما مجبور هستیم تا زمانی طولانی پشت میز کامپیوتر بنشینیم یا حداقل برای زمانی طولانی روی صندلی ثابت بمانیم. توجه نکردن به نحوۀ نشستن روی صندلی در این وضعیت‌ها می‌تواند باعث شود که دچار گردن‌درد، کمردرد و حتی پادردهای مزمنی شویم که ما را مجبور می‌کند مدام دکتر خود را تغییر دهیم یا به دنبال شیوه‌های مختلف درمانی بگردیم.

اگر روی صندلی درست بنشینید یا از صندلی‌های استاندارد و ارگونومیک استفاده کنید، به طور قطع این مشکلات به بهترین شکل کاهش پیدا خواهند کرد و سلامت شما تضمین می‌کند. برای سلامتی و تندرستی، حتماً اطلاعات این مقاله را به کار بگیرید.

منبع: وبسایت فضاگویا

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا