ارگونومی سازمانی

مداخلات ارگونومیک موفق: ۴ گام کلیدی برای انجام صحیح آن

Successful Ergonomic Interventions: 4 Key Steps to Getting it Right

همه ارزیابی‌های ارگونومیک نیازی به یک تحلیل مدل‌سازی بیومکانیکی پیچیده ندارند. یک رویکرد مشارکتی که به موجب آن ذینفعان متعدد (از جمله کارگران) در فرآیند راه‌حل‌ها درگیر می‌شوند، می‌تواند راهی مؤثر برای انجام یک ارزیابی ارگونومیک باشد. فرآیند ارزیابی ماهیت ساده‌تری دارد، اما مطالعات مکرر نشان می‌دهند که رویکرد مشارکتی احتمالاً به دلیل مشارکت کارگران در فرآیند تغییر، منجر به پذیرش بیشتر مداخلات ارگونومیک در سطح کارگری می‌شود.


هیچ چیز بدتر از صرف هزاران دلار برای «راه حلی» نیست که در واقع مشکل را حل نمی کند. برای اطمینان از اینکه ارزیابی ارگونومیک شما بی تاثیر نیست، این مراحل را در نظر بگیرید:

۱. به عنوان یک گروه، مشکل یا چالش ها را شناسایی کنید. در حالت ایده آل، این شامل مشاهده کار در عمل و استفاده از یک چک لیست استاندارد شده برای توجه به خطرات مرتبط با ارگونومی (نیروی زیاد، نقاط دسترسی دور و غیره) است. هیچ چیز بهتر از دیدن یک کار/وظیفه در عمل برای درک واقعی چالش ها نیست.

۲. خطرات شناسایی شده را مورد بحث قرار دهید و به عنوان یک گروه، مهمترین عوامل مؤثر را تعیین کنید. می توانید از ابزارهای مختلفی برای راهنمایی بحث استفاده کنید، از جمله استفاده از نمودار استخوان ماهی. در نهایت، شما در حال تلاش برای انجام یک تجزیه و تحلیل ساده ریشه ای هستید.

۳. گزینه طوفان فکری برای راه حل ها. با نگاهی به عوامل مؤثر، چه ایده هایی وجود دارد که می تواند خطرات یا چالش ها را برطرف کند؟ تنظیم ارتفاع قفسه، خرید پایه های پالت با قابلیت تنظیم ارتفاع، طراحی مجدد فضا، نصب پالت ساز رباتیک، ارائه آموزش در مورد تکنیک های بلند کردن بار، به یاد داشته باشید، این یک طوفان فکری است، بنابراین هر ایده ممکنی را که می توانید به آن فکر کنید، بدون توجه به هزینه یا امکان پذیر بودن آن فهرست کنید. بگذارید ایده ها جریان پیدا کنند. اینجاست که داشتن یک گروه ذینفعان متنوع مفید است! هر کس دیدگاه های متفاوتی را ارائه می دهد – کارگران، کارگران بخشهای دیگر، تعمیر و نگهداری، مهندسی، مدیر و غیره و ممکن است ایده های خلاقانه ای دریافت کنید. نکته: هر ایده را روی کاغذ یادداشت چسبناک بنویسید تا در مرحله بعد از آن استفاده کنید.

کاغذهای یادداشت چسبنده طوفان فکری

۴. ماتریس تاثیر در مقابل هزینه. ماتریس تاثیر در مقابل هزینه را ترسیم کنید. آن را روی تخته سفید بنویسید – هر ایده ای را که روی یک برگه یادداشت چسبناک نوشته شده است روی شبکه قرار دهید. گروه باید در مورد قرار دادن یادداشتها به توافق برسند (دوباره، یک دلیل عالی برای مشارکت چند ذینفع). این تمرین به ایجاد یک برنامه کاری کمک می کند. ایده هایی که در منطقه «کم هزینه و تأثیر بالا» قرار می گیرند، مکان های خوبی برای شروع هستند. نه این که ایده‌های «هزینه بالا، تأثیر بالا» را نادیده بگیرید، اما ممکن است این ایده‌ها پروژه‌های بزرگی در نظر گرفته شوند که برای اجرای واقعی آنها زمان و منابع بیشتری نیاز است.

استفاده از رویکرد مشارکتی که در آن چندین ذینفع از جمله کارگران را درگیر می‌کنید، به ایجاد تنوع در طوفان فکری راه‌حل کمک می‌کند، اما همچنین کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که راه‌حل به مشکلات یا چالش‌های واقعی که توسط کارگرانی که کار/وظیفه را انجام می‌دهند، رسیدگی می‌کند.

 

منبع:

https://www.proergonomics.ca/news-article.php?id=171

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا