ارگونومی اداریریسک فاکتورها

روش‌های کاهش کمر درد ناشی از نشستن طولانی مدت

شما تنها فردی نیستید که به کمر درد مبتلاست. ۲۵ تا ۳۰ درصد افراد به دنبال راهی برای درمان این عارضه هستند. سومین دلیل مراجعه به پزشکان، شکایت از کمر درد است؛ اما مشکل اینجاست بیشتر افراد مبتلا به کمر درد نمی‌دانند که نشستن طولانی مدت می‌تواند عامل این درد باشد. پس بهتر است قبل از هر چیز کمر دردهای ناشی از نشستن طولانی مدت را بشناسیم.

علائم کمر درد ناشی از نشستن‌ طولانی مدت:

  • درد و احساس ناراحتی در کمر که هنگام نشستن افزایش می‌یابد و با حرکاتی مثل خم شدن و بلند کردن اجسام افزایش پیدا می‌کند.
  • کاهش انعطاف‌پذیری بدن و محدود شدن حرکات بدن
  • التهاب در کمر
  • سفتی و اسپاسم عضلانی
  • درد به نواحی دیگر بدن از جمله به اندام‌های پایینی، بالای پشت، باسن، لگن، کشاله ران کشیده می‌شود.
  • بی حسی، مور مور یا سوزش در کمر

نشستن چگونه باعث کمردرد می‌شود؟

افراد برای راحتی بیشتر در هر مکانی به دنبال فرصتی برای نشستن هستند غافل از اینکه فشاری که نشستن به اسکلت و عضلات بدن وارد می‌کند بسیار بیشتر از زمانی است که می‌ایستیم. به این معنی که میزان فعالیت عضلات و مهره‌های ستون فقرات برای نگه داشتن بدن هنگام نشستن افزایش می‌یابد.

فشار داخلی دیسک‌های ستون فقرات در نشستن‌های اشتباه افزایش می‌یابد؛ به طوری‌که علاوه بر کمر درد، در طولانی مدت می‌تواند باعث پارگی و بیرون زدگی دیسک گردد که به آن فتق دیسک کمر می‌گویند. بیرون زدگی دیسک خود به رشته‌های عصبی مجاور فشار وارد می‌کند.

نشستن‌های غلط و خم شدن به جلو باعث کشیدگی بیش از حد رباط‌ها، عضلات و اجزاء ستون فقرات و ابتلا به کمر درد می‌شود.

چگونه از کمر دردهای ناشی از نشستن‌های طولانی مدت جلوگیری کنیم؟

اولین کاری که برای کاهش کمر درد باید انجام داد نشستن درست یا قرارگیری بدن در وضعیت مناسب است. توصیه می‌شود راست و کمی متمایل به عقب بنشینند. برای اینکه بتوانید در این وضعیت بنشینید، می‌توانید از یک پشتی طبی کمک بگیرید. پشتی طبی مانع خم شدن لگن می‌شود و به این ترتیب ستون فقرات در بهترین وضعیت خود قرار می‌گیرد.

هنگام نشستن، تمام ناحیه‌ی پشت بدن باید توسط تکیه‌گاه صندلی حمایت شود تا فعالیت عضلات و ستون فقرات برای نگه داشتن بدن کاهش یابد؛ به این ترتیب از کمر درد جلوگیری شود. از آنجایی که ستون فقرات در ناحیه کمر گود است و کمر هیچ‌گونه حمایتی ندارد؛ بنابراین حتما از یک پشتی طبی به عنوان حمایت کننده استفاده کنید تا گودی کمر پر شده و عضلات کمر مجبور به تحمل وزن بدن نباشند.

  • ورزش منظم داشته باشید و بدن را هنگام نشستن حرکت دهید. عدم تحرک هر عضله‌ای را به درد می‌آورد.
  • با کاهش وزن می‌توانید فشار وارد بر ستون فقرات را کاهش دهید و از کمر درد جلوگیری کنید.
  • سیگار نکشید. ارتباط بین مصرف سیگار و کندی روند بهبودی از کمر درد به اثبات رسیده است. سیگار کشیدن خود یکی از عوامل ابتلا به کمر درد است.

کلام آخر: درست نشستن موضوعی فراتر از جلوگیری از کمر درد و بیماری‌های ستون فقرات

اگر چه تحمل دردهای طاقت فرسا و هزینه‌های روانی و مالی درمان کمر درد بر هیچکس پوشیده نیست اما به درست نشستن فراتر از آن بیاندیشید. ستون فقرات، در واقع ستون بدن شماست و تمام رشته‌های عصبی (نخاع) در آن محافظت می‌شود. تحقیقات اثبات می‌کنند که فشار وارد بر ستون فقرات به سیستم عصبی نیز فشار وارد کرده و عملکرد اندام‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کافی است مطالعاتی روی طرز قرارگیری ستون فقرات و تاثیر آن روی میزان فشار خون، بهبود فرایند هضم غذا، بهبود وضعیت ایمنی، افزایش تنفس و اکسیژن رسانی به مغز، افزایش فعالیت فکری، اعتماد به نفس، بهبود خلق و خو و حتی سلامت و زیبایی دهان و دندان داشته باشید تا دیگر هرگز بدون پشتی طبی ننشینید.

منبع: وبسایت باراد

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا